YouTube lanceert aanval tegen Spotify

YouTube gaat volgende week YouTube Music lanceren, een app waarop u muziek kan streamen. Hiermee lanceert de dochter van techgigant Google een rechtstreekse aanval op Spotify en Apple Music. YouTube Music zal voorlopig nog niet beschikbaar zijn in ons land. 

YouTube kondigde het nieuws aan op zijn eigen blog. Daarin zegt het bedrijf dat het een stap verder wil gaan dan alleen video's aanbieden. Het bedrijf hoopt dan ook munt te slaan uit het feit dat vandaag al miljoenen mensen videoclips bekijken op YouTube.

"Speel dat hipster nummer eens"

YouTube beseft goed dat we andere apps gebruiken om muziek te beluisteren en wil ons zoveel mogelijk verleiden voor een eigen app. Omdat we hier te maken hebben met een dochter van Google, zullen gebruikers op een intuïtieve manier op zoek kunnen gaan naar muziek. Bijvoorbeeld: "Zoek dat hipster liedje voor me." 

Net zoals Spotify zullen er 2 versies zijn. YouTube Music is de gratis versie met reclame en YouTube Music Premium is de betalende versie, waarvoor de gebruiker 9,99 dollar per maand betaalt. 

Daarnaast krijgt YouTube Red, de betalende dienst van YouTube, ook een nieuwe naam. Die zal voortaan YouTube Premium heten en zal 11,99 dollar per maand kosten.

Zullen Spotify en Apple Music het voelen?

Vraag is of Spotify of Apple Music meteen iets zal voelen. Spotify is een maand geleden naar de beurs gegaan en heeft momenteel 75 miljoen betalende gebruikers. Het bedrijf verwacht dat het tegen het einde van dit jaar tussen 92 en 96 miljoen gebruikers zal heben.

Ook Apple Music doet het niet slecht. Het heeft nu 30 miljoen betalende leden en groeit in de VS sneller dan Spotify. Apple verwacht dat zijn streamingdienst tegen de zomer Spotify zal voorbijsteken. YouTube Music heeft het voordeel dat het beschikt over een gigantische databank aan muziek.

YouTube Music zal ook de concurrentie aangaan met Google Play Music, het platform van moederbedrijf Google. Maar de verwachting is wel dat Google daarmee zal stoppen. 

YouTube Music wordt op 22 mei gelanceerd in de VS, Australië, Nieuw-Zeeland, Mexico en Zuid-Korea.