Geen reservewiel meer bij veel nieuwe auto's: lekke band goed voor kwart van oproepen bij pechdiensten

Steeds minder automerken steken nog een volwaardig reservewiel in hun nieuwe modellen. Dat blijkt uit een onderzoek van pechverhelpingsdienst VAB. Het klassieke noodreservewiel, ook wel het thuiskomertje genoemd, wordt steeds minder meegeleverd. In bijna negen op de tien gevallen moeten mensen die een nieuwe auto kopen hun plan trekken met een reparatiekit. Hierdoor moeten wegenswachters steeds meer uitrukken om lekke banden te verhelpen.

Een reservewiel waarmee je onmiddellijk verder kan als je lek rijdt, wordt een schaars goed. VAB onderzocht de twee populairste modellen bij 17 automerken. Op die 34 auto's heeft nog welgeteld één auto een echt reservewiel in de koffer.  3 auto's krijgen nog een thuiskomertje bijgeleverd.  Vijf jaar geleden kreeg je nog bij ongeveer de helft van de nieuwe auto's (46 %)  een reservewiel of een noodreservewiel.  Als je vandaag een nieuwe auto koopt, moet je in 9 op de 10 gevallen (88%) je plan trekken met een reparatiekit als je lek rijdt.  

Smurriekit

Met een reparatiekit kan je een gat in je band dichten door een chemisch vulmiddel via het ventiel in de band te spuiten. De reparatiekit blijkt in de helft van de gevallen niet te werken, omdat het  gat te groot is. Dat hebben de wegenwachters van VAB ervaren. Het vulmiddel werkt bij kleine lekken,  maar niet bij bijvoorbeeld scheuren. Een reparatiekit wordt door de wegenwachters  dan ook niet beschouwd als een volwaardige oplossing bij bandenpech.  "De reparatiekit is zoals het EHBO-doosje dat ergens in de auto goed verborgen zit maar nooit gebruikt zal worden," zegt Joni Junes van VAB.

Ook de mensen van de bandencentrales zijn niet enthousiast over de reparatiekit. Het product dat in de band gespoten wordt,  plakt als een kleverige smurrie aan de velg. Het is geen pretje om dat op te kuisen als de band moet vervangen worden.

1 op de 4 oproepen is voor een lekke band

"In 2012 was 1 op 5 pechgevallen bij VAB een lekke band. " Dat zegt Joni Junes. "In 2017 zien we dat dit al meer dan 1 op 4 is.  Dat is verhoudingsgewijs een stijging met 30%."

"Bovendien zien we ook een toename in niet-herstelbare bandenpech, waarvoor de wagen dus weggesleept moet worden. In 2012 wisten de wegenwachters nog 85% van de pechvogels met bandenpech ter plaatse te helpen. In 2017 was dit gedaald tot 78%.  In de praktijk betekent dit dat een wagen vaker naar een bandencentrale of garage moet gesleept worden.

VAB wordt zelf bandencentrale

"Het motto van de wegenwachter is de klant zo snel mogelijk terug mobiel maken. Maar in geval van bandenpech wordt dat alsmaar moeilijker," zegt Joni Junes. "Als er alleen maar een reparatiekit in de auto zit, dan is de enige oplossing dikwijls de wagen te slepen naar de garage of bandencentrale. Maar ’s avonds en in het weekend staat de wegenwachter daar dikwijls voor een gesloten deur. Het gevolg is dat de klant langer moet wachten op een definitieve oplossing. Omdat het probleem in zes jaar tijd is toegenomen met 47%, werd gezocht naar een oplossing."

VAB springt in dat gat en wordt zelf een beetje bandencentrale. Ze hebben een netwerk opgezet waar de meeste courante banden beschikbaar zijn en waar de wegenwachter terecht kan om meteen zelf een nieuwe band te zetten.