Indrukwekkende bruggenbouw in Aalter

Gewoonlijk wordt een nieuwe brug in haar geheel of in grote delen tussen twee oevers geplaatst, maar in Aalter wordt een nieuwe brug in stukjes over het water geschoven. Een indrukwekkende techniek die nodig is omdat de brug een bocht maakt.

De nieuwe brug in Aalter loopt over het kanaal Gent-Oostende en verbindt het industrieterrein Lakeland met bedrijventerrein Woestijne.

Omdat de brug een bocht maakt, wordt ze gebouwd volgens een indrukwekkende schuiftechniek. Letterlijk meter per meter, aan zo'n 3 tot 4 meter per uur, wordt ze in stukken over het water geschoven zegt Chris Danckaerts van de Vlaamse Waterweg. De 'moten' worden ter plaatse gegoten en dan over de pijlers in de waterweg geschoven. De brug groeit als het ware van de ene oever naar de andere. Die techniek is nodig omdat je door de bocht niet volgens het klassieke procédé kan bouwen.

Een voordeel van deze techniek is dat er geen hinder is voor de scheepvaart. Er zijn nu drie schuiffasen achter de rug en er volgen er nog twee.

In de zomer van 2019 zal de brug klaar zijn. Ze is alleen voor auto- en vrachtverkeer. Fietsers mogen er voor hun eigen veiligheid niet over.

De brug kost 7 miljoen euro. De gemeente zorgt voor de nieuwe wegen en vernieuwing van de wegen die naar de brug leiden.