Video player inladen ...

LG lanceert smartphone met "slimme" camera

De Zuid-Koreaanse smartphoneproducent LG heeft gisteren in Amsterdam het nieuwste "flagship", de G7 ThinQ, voorgesteld. Het toestel heeft volgens LG een slimme camera die op een "bewuste" manier gebruik maakt van artificiële intelligentie. Daarnaast heeft het toestel bovenaan ook een "notch" of inkeping, een trend die werd ingezet door Apple en wordt gekopieerd door de andere merken.  

Veel kans dat u thuis een tv-toestel of wasmachine heeft van LG, maar de kans dat u een smartphone heeft van datzelfde merk is klein. Nochtans is LG geen onbekende op vlak van technologie. Het merk is, naast Samsung en Hyundai, een Zuid-Koreaans conglomeraat dat actief is in verschillende sectoren. Niet alleen produceert het merk smartphones, maar het maakt ook tv-toestellen, huishoudtoestellen en grote computerservers. 

Daar is die inkeping weer

Het eerste wat ons opvalt, is de "notch" of inkeping bovenaan het toestel. Toen Apple, met de iPhone X vorig jaar, de eerste smartphone lanceerde met een inkeping werd er smalend gereageerd. Maar de uitleg van Apple was logisch: de iPhone X wordt met het gezicht ontgrendeld en de inkeping was bedoeld om de sensor weg te werken. Maar wat zien we? Smartphoneproducenten gebruiken de inkeping als designelement. Eigenlijk hoeft LG geen inkeping te voorzien omdat de smartphone ontrendeld kan worden met de vinger achteraan het toestel.

Ook wil LG zich meten aan de grote drie merken: Samsung, Apple en Huawei. Maar met een marktaandeel tussen de 1 en 2 procent in België is er nog veel werk aan de winkel voor de Zuid-Koreaan. De grootste speler, en landgenoot Samsung, heeft in België een marktaandeel van net geen 40%. Een verschil dat kan tellen. Bij LG beseffen ze dat. "Het is vooralsnog niet onze ambitie om de concurrentie aan te gaan met Samsung of Apple", zegt Jeroen Peeters van LG. "Misschien op termijn wel. Vergeet niet dat we in de VS veel groter zijn dan in Europa. Ook in Azië spelen we mee. Bovendien maken we al heel lang smartphones die we in eigen beheer vervaardigen." Daarmee alludeert Peeters op Apple en Samsung, die toestellen door Foxconn in China laten produceren. 

LG looft goede samenwerking met Google

Tijdens de presentatie benadrukte Rachid Finge van Google Nederland de goede samenwerking tussen de techgigant en LG.  "Veel toestellen die voor de Google Assistant gebruikt worden, zijn gemaakt door LG. Denk maar aan kleine schermpjes of slimme speakers." Google Assistant is de vocale virtuele assistent van Google die u met de stem kan bedienen. Die toestellen zijn nog niet populair bij ons omdat ze nog niet in het Nederlands bediend kunnen worden. Maar Google belooft beterschap, verwacht wordt dat het merk in september een Nederlandstalige variant gaat lanceren.

LG probeert ook het verschil te maken door Google Lens te integreren in de camera-app. Google Lens is een toepassing die het mogelijk maakt om foto's te herkennen. Bijvoorbeeld: als u een foto neemt van een visitekaart krijgt u de moglijkheid om de naam van de persoon op te slaan in de contactenlijst. Bij andere smartphones zit Google Lens in de foto-app van Google. 

Inzetten op eigen ecosysteem

Peeters wil benadrukken dat LG, ondanks de verzadigde smartphonemarkt, blijft innoveren en dat het bedrijf knowhow uit de tv-devisie wil overbrengen op de smartphones. In die markt is LG in België nummer 2 na Samsung. Ook wil het merk één van haar sterktes uitspelen: alle toestellen thuis via het internet met elkaar laten communiceren. Daarvoor heeft het met ThinQ een eigen ecosysteem. 

 ThinQ is een benaming die het merk heeft gegeven aan het communicerende platform. Waarom niet op termijn de wasmachine of droogkast vanop kantoor opzetten met de smartphone? Volgens LG is dit allang geen sciencefiction meer. En voor het merk is het natuurlijk mooi meegenomen dat mensen na een smartphone van LG ook kiezen voor een koelkast van hetzelfde merk.