© lev dolgachov - creative.belgaimage.be

Vier redenen waarom we toch nog plastic nodig hebben

Plastic zit in de hoek waar de klappen vallen. Deze maand loopt er een sensibiliseringscampagne om consumenten te wijzen op de gevaren van overmatig plasticgebruik. Maar volgens de industrie zijn er veel voordelen aan plastic. VRT NWS sprak met Peter Ragaert, docent verpakkingstechnologie aan de UGent.

1. Houdbaarheid

Video player inladen ...

Voor sommige producten is plastic nodig om de houdbaarheid te garanderen. Een pakje ham in plastic verpakking blijft enkele weken goed, zonder verpakking is dat nog maar een paar dagen. Dat komt omdat er een gas in het plastic zit dat de houdbaarheid verlengt.

Eten dat individueel verpakt is, blijft ook langer houdbaar. Zelfs als de helft van de inhoud is opgegeten, behoudt de rest haar volledige bewaartijd. Het draagt bij tot de plasticberg, maar zo wordt er wel minder eten weggegooid. 

2. Bescherming

Video player inladen ...

Voeding legt een lange weg af voor we het consumeren en het is belangrijk dat de producten ongeschonden in de handen van de koper belanden. Tijdens het transport kunnen producten stevige trillingen of schokken te verduren krijgen.

De groeiende e-commerce trend zorgt daar voor extra uitdagingen. Door zo veel mogelijk producten zo snel mogelijk bij de consument te willen krijgen, wordt er steeds ruwer mee omgesprongen. De verpakking moet dus stevig genoeg zijn.

Voor bepaalde producten is plastic nodig om ze te beschermen tegen water en zuurstof, of om ze intact te houden. Denk maar aan frambozen, aardbeien of koekjes. Zonder stevige verpakkingen zouden ze geplet of verkruimeld zijn voor de consument ze kan opeten. Voor winkels is het ook veiliger dat voeding in grotere verpakkingen zit, want dat maakt het moeilijker om ze te stelen.

3. Gebruiksgemak

Video player inladen ...

De klant wil het meestal gemakkelijk en bedrijven weten dat. Professor Ragaert geeft het voorbeeld van vishapjes die in een vrij grote verpakking zitten. Op die manier zijn ze gemakkelijk te presenteren, de klant moet enkel het deksel verwijderen. Wie wil kan de potjes eventueel hergebruiken, vindt de professor. "De producenten zoeken naar een kwaliteitsvolle verpakking, die zowel gebruiksvriendelijk als duurzaam is. Het moet gerecycleerd of herbruikt kunnen worden." In de toekomst mogen dit soort verpakkingen ook in de uitgebreide blauwe zak, als is het dan nog niet zeker dat al die plastics ook gerecycleerd kunnen worden.

4. Aandacht trekken

Video player inladen ...

Er natuurlijk ook de commerciële waarde van verpakking. Trouwe klanten moeten hun product in een oogwenk herkennen en voor nieuwe klanten moet het er aantrekkelijk uitzien. “Een verpakking moet mensen naar de rekken lokken. Naast bescherming en voedselveiligheid, is dat het belangrijkste doel van verpakking." Al moet professor Ragaert toegeven dat er rond de lolly's wel heel veel plastic zit. En in de winkel zijn zo wel veel meer voorbeelden te vinden.

Nieuwe mentaliteit

Video player inladen ...

Bedrijven zijn actief bezig met hun verpakkingen, meent professor Ragaert. De laatste jaren is er een focus gekomen op recycleerbaarheid. “Het besef leeft dat we moeten evolueren naar verpakkingsoptimalisatie. Niet te veel en niet te weinig.” Er is ook een verschuiving in de gebruikte materialen. Tegenwoordig verkiezen heel wat producenten recycleerbare kartonnen bakjes boven schuimplastic bakjes.