Video player inladen ...

Elektronisch betalen weer mogelijk na storing, maar ondernemersorganisaties boos

De problemen met het elektronisch betalen zijn opgelost. Dat meldt Worldline, dat het betaalverkeer beheert. Op verschillende plaatsen in ons land was het sinds 15 uur moeilijk om elektronisch te betalen.  Wie in een winkel met de bankkaart wou  betalen of geld wou afhalen, ondervond vaak problemen.  Ondernemersorganisaties NSZ en Unizo zijn de storingen beu. 

De problemen met Bancontact en Maestro deden zich voor bij alle banken. Op sociale media regende het klachten. Worldline startte een onderzoek.  Om 15.44 uur, na een kleine drie kwartier dus, waren de problemen opgelost. 

Worldline zegt dat het er alles aan gedaan heeft om de situatie snel te verhelpen en analyseert op dit moment de impact en oorsprong van de storingen. Worldline excuseert zich voor het ongemak.

Maar voor ondernemersorganisatie NSZ en Unizo is de maat vol. Unizo doeet een oproep tot meer investeringen in het netwerk. De organisatie meet samen met haar leden de schade van de nieuwe panne op en sluit schadeclaims en eisen tot compensatie niet uit. 

NSZ kreeg tal van klachten van handelaars en is boos, want het gaat, zegt NSZ, om het zoveelste probleem bij Worldline. Een goede maand geleden waren er storingen bij kredietkaartbetalingen via Worldline.

Ook NSZ wil nagaan of compensaties mogelijk zijn voor de getroffen handelaars, en zal via haar functie in de  adviesraad van Worldline vragen welke maatregelen er genomen worden om die herhaaldelijke problemen eindelijk een halt toe te roepen. 

VIDEO: Onze reporter Michaël Van Droogenbroeck sprak met Worldline.

Video player inladen ...