Scanauto moet foutparkeerders opsporen in Gent

Vanaf eind mei/begin juni rijdt er in Gent een scanauto rond die de omgeving filmt en nummerplaten controleert. De auto kan zo sneller en efficiënter foutparkeerders opsporen. Het mobiliteitsbedrijf zal ruim een maand testritten uitvoeren om te kijken of het systeem goed werkt of niet. Als dat zo is, komen er mogelijk na de zomer al echte scanauto's om boetes uit te schrijven. In de Nederlandse stad Rotterdam wordt het systeem al gebruikt.

Gent zet een scannende auto in om foutparkeerders sneller op te sporen en te beboeten. De auto heeft overal camera's die de omgeving filmen en zo overtreders opsporen. Hij doet een beetje denken aan de bekende Google-auto die gebruikt wordt om het stratenplan in kaart te brengen. De scanauto zal opvallen maar voert voorlopig enkel testritten uit. Het mobiliteitsbedrijf wil zo onderzoeken of een scanauto het makkelijker maakt om boetes uit te schrijven.

Het systeem is simpel: de auto scant de omgeving op nummerplaten en geeft die door aan de betrokken dienst. Die analyseert de beelden en besluit om een parkeerwachter te sturen per fiets. "Dat is alvast tijdswinst, want nu gebeuren controles nog te voet", zegt de directeur van het Mobiliteitsbedrijf Frank Vanden Bulcke. De controleurs die ter plaatse komen moeten checken of er ook écht foutgeparkeerd is.

"In sommige gevallen kan het zijn dat mensen bijvoorbeeld een gehandicaptenkaart hebben of dat er per ongeluk nummerplaten zijn gescand die op een garagepoort hangen", verklaart de directeur. "Het idee is dat we beter zullen controleren en ervoor zorgen dat mensen ook beter gaan betalen. In een ideale wereld hoeven we dan zo goed als geen controleurs meer in te zetten in de toekomst", benadrukt Vanden Bulcke.  

Testfase

De scanauto zal een dikke maand rondrijden als test. Het Mobiliteitsbedrijf hoopt natuurlijk op positieve resultaten maar houdt er ook rekening mee dat de test niet goed uitdraait. "Het kan ook zijn dat het systeem niet efficiënt is. Zo moet de scanauto uiteraard de verkeersregels volgen en daardoor kan hij bijvoorbeeld eenrichtingstraten niet in tegengestelde richting rijden. Dat is bij controles te voet natuurlijk anders. We vermoeden dat gerichte controles sneller zijn, maar misschien vergissen we ons en zijn onze fietsbrigades niet rap ter plaatse. Ook de verwerking van de beelden door ons personeel is mogelijk tijdrovender dan verwacht", legt Vanden Bulcke uit. Als de evaluatie toch positief is en de gemeenteraad geeft groen licht, kunnen de scanauto's al na de zomer ingezet worden.