Jaap Arriens/NurPhoto

Netflix spurt op de beurs Disney voorbij: blijft "slaap" dan toch -ironisch genoeg- de grootste concurrent?

Het Amerikaanse streamingbedrijf Netflix heeft voor het eerst mediagigant Disney geklopt op de beurs. Met 131 miljard euro stak het Disney -goed voor bijna 130 miljard- in waarde voorbij. De opmars van Netflix het voorbije jaar is dan ook ronduit spectaculair te noemen. En Disney probeert zich te wapenen.

In een jaar tijd steeg het aandeel van Netflix 80 procent hoger en deed daarmee analisten zich in hun koffie verslikken. De immens populaire streamingdienst maakte in april bekend wereldwijd 125 miljoen abonnees te hebben, zo'n slordige 7,4 miljoen meer dan het kwartaal voordien. 

Het recept lijkt simpel: Netflix biedt -bij voorkeur zelfgemaakte en lokale- tv-series en producties aan waarvan één of meerdere seizoenen meteen én volledig bekeken kunnen worden, het overbekende binge-watchen (of comakijken). Topman Reed Hastings zei ooit al lachend dat "slaap" (van de kijker) de grootste concurrent van het bedrijf is.  

Oorlog om uw schermtijd

In tv-land is het meer dan ooit een ware veldslag -of oorlog- om de kijker voor zich te winnen. In augustus vorig jaar beëindigde Disney zijn samenwerking met Netflix, omdat het met een eigen online-videodienst op de proppen komt. Resultaat: geen animatiefilms meer als het succesvolle "Frozen" of "Inside out" op Netflix.

In december nam Disney ook 21st Century Fox over voor het monsterbedrag van 52,4 miljard, en dat om meer films en series in huis te halen. Voortaan vertoeven films als "Avatar" en "X-men" in de Disney-stal, maar evengoed zenders als National Geographic en het Britse betaalkanaal Sky. Of hoe grote partijen zich manoeuvreren louter en alleen om een dominante positie op de markt te verkrijgen.

Maar ook Netflix zat niet stil. Deze week nog haalde de streamingdienst zelfs het voormalige presidentskoppel Barack en Michelle Obama binnen. Zij zullen programma's maken over thema's die hen na aan het hart liggen. De eerste uitzendingen volgen evenwel ten vroegste in 2019.

Netflix belandde dit jaar in een hele discussie met het Filmfestival van Cannes dat films van de streamingdienst uitdrukkelijk weerde uit de officële competitie, omdat die films niet in de bioscoop verschijnen. Topman Hastings meent nochtans dat streamingdiensten geen concurrentie voor de cinema vormen: "Het is niet omdat je thuis kookt, dat je niet af en toe op restaurant wil gaan."