Opkuis bij NMBS doorgezet: twee dochterbedrijven worden opgedoekt

CEO Sophie Dutordoir heeft een plan klaar om opnieuw twee dochterbedrijven van de NMBS op te doeken. Dat staat in De Tijd. Nadat jarenlang een wildgroei aan dochterbedrijven ontstond, worden die nu stuk voor stuk weer geïntegreerd in de NMBS zelf. Een "grote kuis" waarmee de vorige spoorbaas Jo Cornu al startte, wordt doorgezet. Het opdoeken van de twee dochterbedrijven staat vandaag op de agenda van de Raad van Bestuur. Dat vernam VRT NWS uit goede bron.

In 2012 waren er nog 112 dochterbedrijven. Dat is al teruggebracht naar minder dan 50 vorig jaar. Ook Eurostation en Eurogare zijn nu aan de beurt. CEO Dutordoir heeft een plan klaar om ze weer te integreren in de NMBS zelf. Voor Eurostation kan dat snel gaan omdat NMBS de enige aandeelhouder is, voor Eurogare zal er wat meer tijd nodig zijn om een akkoord te vinden met de medeaandeelhouder Gewestelijke Investeringsmaatschappij Wallonië.

Eurostation en Eurogare zijn twee vastgoedbedrijven. De eerste in Vlaanderen en Brussel, de tweede in Wallonië. Sinds de jaren '90 beslisten ze aan de hand van eigen studies welke stations gebouwd of gerenoveerd moesten worden. Dat resulteerde in een aantal megalomane bouwprojecten. Denk maar aan de stations in Bergen, Charleroi, Antwerpen, Oostende,... De kritiek dat er daardoor weinig geld overbleef voor de noodzakelijke renovatie en aanpassing van de talloze kleinere stations groeide. Wie bijvoorbeeld met de trein weleens langs het station Vilvoorde rijdt, zal die kritiek begrijpen.

Waarom zijn die dochterbedrijven ontstaan?

Over het oprichten van de dochterbedrijven is geen eenduidig antwoord te geven. Allerlei belangen speelden wellicht. En het idee dat bepaalde taken uit een log bedrijf als NMBS halen, de zaken sneller vooruit zou laten gaan. Toch liep er vanalles mis.

Zo legde een audit uit 2015 bloot dat er bij Eurostation verregaande normvervaging was, belangenvermening en niet te verantwoorden hoge onkostenrekeningen. Bovendien was het bedrijf ook actief in vastgoedprojecten in het buitenland. Dat werd al stopgezet, er is eerder al teruggeplooid op Vlaanderen en Brussel. Maar nu wil CEO Dutordoir dus ook dat de dienst weer deel uitmaakt van de NMBS zelf. Zoals ze het zelf verwoordde vorig jaar: "we gaan weer focussen op de basisactiviteiten van de NMBS: treinen in België stipt laten rijden tussen functionele stations."