IMP Features/Hollywood Picture Press

"Solo" geen hit aan de kassa. Is het de Star Wars-film te veel?

"Solo: a Star Wars story" doet het minder goed dan verwacht. De inkomsten van de film die vorige week uitkwam vallen wereldwijd tegen. Moet Disney zijn strategie herzien?

In de Verenigde Staten wordt verwacht dat "Solo" dit weekend 87 miljoen euro zal opleveren, terwijl men vorige week nog een opbrengst van 110 tot 130 miljoen euro voorspelde. Belangrijk detail, het is vandaag Memorial Day in Amerika, dus het weekend duurt daar extra lang.

Memorial Day

Positieve noot voor "Solo", 87 miljoen euro is het hoogste bedrag voor een Memorial Day-weekend in 4 jaar tijd. Sowieso hebben de cinema's het moeilijk om op het extra lange, vaak zomerse weekend mensen weg te lokken van hun barbecue. 

Het warme weer wordt dus gezien als een van de factoren die de mensen weghield van de nieuwste Star Wars, maar toch: het blijft Star Wars. Eender welke andere franchise zou dolblij zijn met 87 miljoen euro, maar scoren onder de voorspellingen is altijd lastig.  "Solo" dreigt de minst scorende titel in de hele Star Wars-franchise te worden.

Op zoek naar antwoorden

Disney's chef voor distributie Dave Hollis, vertelde aan de The Hollywood Reporter dat hij ook geen idee heeft waarom de film het minder doet.  "We hadden heel veel succes met de vorige drie films, dus verzadiging lijkt me niet meteen het probleem. We moeten sowieso op zoek naar antwoorden."

Toch wordt die verzadiging genoemd als een van de redenen van de matige verkoop. Amper een half jaar geleden kwam de vorige Star Wars-titel uit, "The last Jedi". 

Opvallend is dat Disney's nieuwste vooral concurrentie krijgt van films die al langer in de zalen lopen: met name"Deadpool 2" van 20th Century Fox en Disney's eigen "Avengers: Infinity war". Superhelden lijken het in dit blockbuster-seizoen beter te doen dan ruimteschepen en laserpistolen.

Wereldwijde teleurstelling

Het probleem van de tegenvallende verkoop houdt niet op bij de Amerikaanse grenzen. Wereldwijd bracht "Solo" zo'n 128 miljoen euro op. Even ter vergelijking: "Rogue one", Disney's vorige spin-off, een zogenoemde "Star Wars Story", bracht bijna het dubbele op in zijn openingsweekend, namelijk 250 miljoen euro.

De grootste teleurstelling moesten ze in China slikken, de tweede grootste filmmarkt van de wereld. Disney probeert er al enkele jaren Star Wars te forceren, maar blijkt er maar niet in te slagen. "Solo" bracht er 8,6 miljoen euro op.

Voor België worden de officiële cijfers niet bekendgemaakt, maar het ziet er naar uit dat "Deadpool 2" in zijn tweede weekend bijna evenveel heeft opgebracht als Star Wars' nieuwste in zijn eerste weekend. Wellicht had Disney ook hier op meer klinkende cijfers gehoopt.