Reporters

De juiste pil innemen of zeker zijn dat u op het juiste perron staat? App "Be my eyes" voor blinden en slechtzienden

Wie blind of slechtziend is, kan digitaal hulp vragen aan vrijwilligers die wel kunnen zien. Bij de app "Be my eyes" zijn al 80.000 blinden en slechtzienden geregistreerd en maar liefst 1,2 miljoen vrijwilligers staan paraat. Een succes dus. Maar hoe werkt die app eigenlijk? Jeroen Baldewijns van Blindenzorg Licht en Liefde én vrijwilliger legt uit.

"Als een hulpvrager op een bepaald moment hulp nodig heeft, drukt hij of zij op een grote centrale knop waardoor de hulpverlener (die dezelfde taal spreekt) een oproep krijgt die hij kan opnemen. De hulpverlener hoort de hulpvrager én ziet het camerabeeld van de smartphone van de hulpvrager", schetst Baldewijns in "De ochtend".

Gemiddeld krijg een hulpverlener vier tot vijf aanvragen per jaar. "Ik heb al de vraag gekregen "Ik sta op een perron, op welke bus moet ik stappen?" Dan moet je de hulpvrager ook waarschuwen dat hij of zij niet onder een bus loopt. Je moet in die zin actief meedenken", zegt Baldewijns . "Er zijn ook andere apps voor blinden en slechtzienden die werken op artificiële intelligentie en dan heb je geen hulpverlening nodig. Blinden en slechtzienden gebruiken vaak beide apps."

Herbeluister hier het gesprek: