Video player inladen ...

Infrabel wijst met schokkend filmpje op risico's gevaarlijk gedrag aan overwegen en heeft maatregelen klaar

Vorig jaar zijn er 16 doden gevallen op en langs onze spoorwegen. Het gaat om mensen die langs de sporen wandelden of de regels aan overwegen niet hebben gerespecteerd. Om mensen te wijzen op de risico's van dergelijk gedrag, lanceren Infrabel en Vias Institute vandaag een campagne met schokkende beelden. Overtreders zullen harder worden aangepakt: de pakkans wordt verhoogd en de boetes zijn niet min. 

Een 35-jarige vader is met zijn 2 peuters op weg naar een familiefeest. Omdat hij gehaast is, negeert hij het rode licht en de gesloten slagbomen van een overweg. De bestuurder van de aanrijdende trein ziet het gebeuren en zet het noodremsysteem in werking. Maar zijn ingreep komt te laat. De trein ramt de wagen onverbiddelijk van de overweg. De vader en de peuters zijn op slag dood.

Crashtest

Het hierboven beschreven ongeval is echt gebeurd. Maar gelukkig ging het om een simulatie met poppen.  Het ongeval -  in werkelijkheid een “crashtest” - was een idee van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel en het Vias Institute voor verkeersveiligheid.

Frédéric Petit van Infrabel legt uit: “De crashtest is een wereldprimeur. We wilden op een wetenschappelijke manier nagaan wat de impact is als een trein tegen 75 kilometer per uur tegen een stilstaande wagen rijdt. Daarvoor hebben we drones, camera’s en sensoren ingezet. Zoals uit de beelden blijkt, waren de gevolgen voor de inzittenden fataal.” 

We wilden op een wetenschappelijke manier nagaan wat de impact is als een trein tegen 75 kilometer per uur tegen een stilstaande wagen rijdt

Frédéric Petit, woordvoerder Infrabel

Via de sensoren hebben de onderzoekers vastgesteld dat vooral tijdens de eerste seconde van de aanrijding de impact op de wagen gigantisch is. De wagen wordt dan heel snel naar alle kanten geslingerd en de kracht die het lichaam van de inzittenden te verduren krijgt, is vele malen groter dan het eigen lichaamsgewicht. Zo krijgt iemand die 70 kilogram weegt, omgerekend een kracht van 4.200 kilogram te verwerken. Dat is een kracht die haast niemand overleeft.  

Schokkend maar realistisch

De beelden van de “crashtest” zijn verwerkt in een filmpje dat vanaf vandaag mensen moet wijzen op de risico’s van gevaarlijk gedrag op de spoorwegen. “We hebben jammer genoeg vastgesteld dat er vorig jaar opnieuw meer ongevallen zijn gebeurd op onze spoorwegen,” zegt Petit. “9 mensen zijn gestorven op overwegen, 7 terwijl ze op of langs het spoor wandelden. Daarom starten we vandaag een nieuwe campagne, met schokkende maar realistische beelden, in de hoop dat mensen zullen inzien wat de gevolgen zijn van roekeloos gedrag.” 

Bekijk hieronder het campagnefilmpje

Video player inladen ...

Record aantal spoorlopers

Vorig jaar stierven 7 mensen die door een trein gegrepen werden terwijl ze op of naast de sporen liepen op plaatsen waar dat verboden is.  Maar het hadden er veel meer kunnen zijn.  Want vorig jaar kregen de spoorwegen maar liefst 807 meldingen over "spoorlopers". Dat is een absoluut record. 2  jaar geleden waren er minder dan 700, wat toch ook al een hoog cijfer was.  

Naast de 7 doden vielen er ook 7 zwaargewonden.  Bovendien veroorzaakten de spoorlopers voor het treinverkeer 140.312 minuten vertraging, wat neerkomt op 6 uur per dag.

Niemand steekt toch de E40 over in Erpe-Mere, waarom doet men dat wel bij het spoor? 

Jos Decelle, stiptheidsmanager Infrabel

Infrabel gaat pakkans drastisch verhogen

Ondanks de vele sensibiliseringsacties en de plaatsing van camera's en verbodsborden, blijft het aantal spoorlopers dus toenemen. Infrabel is na jaren van (vruchteloze) campagnes daarom vastbesloten om het fenomeen harder aan te pakken. 

Er zullen een 26 tal mensen speciaal worden opgeleid om spoorlopers op heterdaad te betrappen, en Infrabel zal ook zelf boetes kunnen uitschrijven, zegt Jos Decelle, stiptheidsmanager van de Infrabel. "Wie niet horen wil, moet dan maar eens voelen. Je moet van het spoor af blijven. Er is toch niemand die in Erpe Mere de E40 oversteekt? Dat doet niemand, waarom doet men dat wel bij het spoor?" 

Eind maart is er een wet in die zin goedgekeurd, die in het najaar van kracht moet worden. Spoorlopers zijn alvast gewaarschuwd, want de boetes zijn niet min: ze beginnen bij 150 euro.