Video player inladen ...

Vlaanderen kiest voor boetes, Wallonië gaat meer op verkeerscursus

Te snel gereden of onder invloed in de auto gestapt? Steeds meer rechters kiezen ervoor om de overtreder op cursus te sturen. Opvallend : in Wallonië gaan er ruim drie keer zoveel overtreders op verkeerscursus dan in Vlaanderen. Wat is er aan de hand?

Het aantal doorverwijzingen van rechtbanken naar Vias, dat is het instituut voor verkeersveiligheid, maakt veel duidelijk. In 2017 had Vlaanderen 1.036 dossiers, in Wallonië verwees de politierechter 3.639 overtreders door. Dat is opmerkelijk, want uit onderzoek blijkt dat snelheidsovertreders nà zo'n cursus veiliger rijden dan wie alleen een boete krijgt. En indien er toch nog een fout gebeurd, dan is het vaak een  lichtere overtreding. 

Wallonië gelooft  in deze methode. Wat houdt de Vlaamse rechters tegen om verkeerscursussen op te leggen? Volgens Stef Willems (VIAS institute - het voormalige BIVV) steekt het feit dat de cursus voor de dader gratis is: "Een opleiding kost de dader 20 uur van zijn tijd, maar de gemeenschap betaalt de cursus. Sommige rechters vinden dat  de daders er te goedkoop van af komen. Tja, misschien moeten de overtreders de opgelegde cursus ook maar eens zelf betalen. In andere landen in Europa is dat al een poos het geval."  

Vooral jong en vooral mannen 

Zowat de helft van de cursisten is jonger dan 35.  Het overgrote deel man en de 55-plussers zijn, met nauwelijks 8 procent, het minst vertegenwoordigd.

Strafvermindering

Het parket doet verkeersovertreders soms een aanbod om vrijwillig een cursus te volgen. Dat gebeurt voordat de overtreder bij de rechter moet verschijnen. Stef Willems (VIAS): "De overtreders schrijven zich in, betalen 400 euro en krijgen 16 uur lang inzicht over duurzaam rijden." Werkt dat ? Volgens Willems zijn verkeersdeskundigen het eens dat de opleidingsmethode een impact heeft op het rijgedrag. Ook Duits en recent Engels onderzoek bevestigen de positieve impact. "Tijdens de opleiding groeit bij de overtreder het inzicht en het bewustzijn over foutief rijgedrag, en dat beïnvloedt zijn gedrag positief." Welgeteld 618 overtreders hebben zo in 2017 de verkeerscursus 'snelheid' gevolgd. "Toegegeven, de cursisten doen dat ook vaak met de stille hoop op mogelijke strafvermindering."

Drugs & alcohol 

Maar er zijn ook overtreders die door de rechter verplicht worden om een cursus te volgen in plaats van een 'klassieke' straf zoals een geldboete of rijverbod te krijgen. In 2017 ging het om 1.036 overtreders. De cursussen gaan over rijden onder invloed van drugs en alcohol achter het stuur of verkeersagressie. "Liefst zestig procent van onze cursussen gaan over dronken rijden," zegt Stef Willems. "Voor verkeersagressie hadden we vorig jaar amper één cursus." Het  lage aantal cursussen voor druggebruik (14 %) wijt Willems aan het feit dat er bij verkeerscontroles minder op drugs wordt gefocust. "Een drugtest is nog altijd vrij complex en duur terwijl een alcoholtest in vergelijking niets kost. Bij een drugtest is er altijd een bloedanalyse en de aanwezigheid van een arts noodzakelijk. Maar je zal het zien, het aantal bestuurders betrapt met drugs zal snel stijgen wanneer drugtesten goedkoper worden."  

Video player inladen ...