AP2013

Hoe weten bedrijven wat hun klanten willen betalen?

De Standaard bracht vandaag aan het licht dat de Franse autobouwers Renault, Peugeot en Citroën de prijzen voor hun onderdelen systematisch hebben opgedreven met behulp van software. De constructeurs konden exact bepalen hoeveel consumenten over hadden voor nieuwe wieldoppen of stuurbekleding. Ze zijn zeker niet de eersten die op zoek zijn naar prijsoptimalisatie, Andries Reymer van de Antwerp Management School geeft meer uitleg in De Wereld Vandaag.

Wat de Franse autobouwers deden is op zich niet illegaal, zegt hoogleraar consumentenrecht Evelyne Terryn. “Elke producent mag zijn eigen prijs zetten, tenzij ze een te grote machtspositie hebben, de prijs per klant laten variëren zonder dat die dat weet of aan prijsafspraken doen.” Van de eerste twee lijkt voorlopig geen sprake en voor eventuele prijsafspraken tussen Renault en Peugeot vond de Franse mededingingsautoriteit geen bewijs.

Bedrijven zijn altijd op zoek naar de optimale prijs voor hun producten. “Vroeger bepaalden ze dat op basis van de kostprijs plus een winstmarge. Nu gaan ze op zoek naar wat het product voor de consument waard is”, zegt Andries Reymer van de Antwerp Management School in De Wereld Vandaag. “Ze zoeken uit wat elke consument zou willen betalen en proberen de prijs daarvan te laten afhangen.”

Vroeger moest dat via bevragingen, maar door de opkomst van e-commerce en big data is het eenvoudiger dan ooit. “Een tijd geleden is een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij in opspraak gekomen omdat ze de prijs verhoogden voor Apple gebruikers. Als je hun website bezocht via een Apple toestel, wisten ze dat je meer kon en wou betalen en ging de prijs twintig procent omhoog.”