Video player inladen ...

Studio 100 daagt Greenpeace voor de rechter na "exuberante" rookcampagne met Maya de Bij

Entertainmentbedrijf Studio 100 dagvaardt Greenpeace, nadat de milieuorganisatie een campagne had gelanceerd waarin een rokende Maya de Bij te zien was. Greenpeace wilde daarmee aanklagen dat Studio 100 via zijn populaire figuren ongezonde producten promoot bij jonge kinderen. Studio 100 heeft zelf het initiatief genomen om het campagnefilmpje te laten verwijderen van sociale media, maar laat het daar niet bij. "We hebben eerst de vriendelijke weg geprobeerd, maar er beweegt niks, en daarom gaan we verder", zegt Studio 100-CEO Hans Bourlon aan VRT NWS. Greenpeace is naar eigen zeggen niet ongerust.

Studio 100 brengt in samenwerking met enkele bedrijven verschillende producten op de markt, waarvoor hun populaire figuren worden ingezet in de reclamecampagnes. Denk bijvoorbeeld aan de Samsonworst, de Plopkoeken, of de K3-chips. Greenpeace koos voor het beeld van een rokende Maya de Bij om dit aan te klagen. 

Studio 100 benadrukt dat ze alle wettelijke en deontologische regels hierin naleeft, en speelt hierin ook naar eigen zeggen "een voortrekkersrol". Maar de "agressieve" campagne met een rokende Maya de Bij laat Studio 100 niet zo. "Het spreekt voor zich dat Studio 100 niet kan tolereren dat zijn figuren misbruikt worden of in verband wordt gebracht met tabaksproducten", zo schrijft Studio 100 in een persbericht.

We hebben Greenpeace herhaaldelijk gevraagd om actie te ondernemen, maar er gebeurde niets. We laten het hier niet bij.

Studio 100-CEO Hans Bourlon

"We hebben Greenpeace herhaaldelijk gevraagd om te stoppen met het verspreiden van de beelden van de rokende Maya, en ook om hun excuses aan te bieden. We hebben geduld getoond, maar er is niets gebeurd. Integendeel: ze bleven de campagne onveranderd voeren", legt Bourlon uit.

"We zijn dan zelf in actie geschoten om die beelden zelf maximaal te verwijderen, van YouTube bijvoorbeeld. Maar natuurlijk circuleren die zaken meteen op het internet en via sociale media, ook in het buitenland. Daarom gaan we in kort geding eisen dat Greenpeace meteen stopt met die campagne waarin dat beeld te zien is, dat men die bewegende beelden én foto's overal verwijdert en dat Greenpeace zich excuseert voor deze érg exuberante actie. We hopen dat de rechter hierop zal ingaan, en Greenpeace enkele verplichtingen zal opleggen. Misschien gaan we later ook nog de geleden reputatieschade voor onze figuren juridisch bekijken."

Bourlon is er niet over te spreken dat uitgerekend de figuur van Maya de Bij met sigaretten wordt afgebeeld. "Maya is een Duitse figuur, waarop wij de rechten hebben overgenomen, met de belofte om de nalatenschap van de oorspronkelijke schrijver Waldemar Bonsels te respecteren. Daarbij hebben we als Studio 100 zelf enkele ethische verplichtingen op ons genomen. Die bepalen in welke context die figuur zeker wel en zeker niet te zien zal zijn", aldus Bourlon. "Tabak is een product waar zeker géén link mee gelegd zou worden. Dus we zijn het onszelf wel verplicht om hiertegen actie te ondernemen."

Wat zegt Greenpeace?

Studio 100 benadrukt "nog steeds bereid te zijn om met Greenpeace in dialoog te gaan en samen positieve acties op te zetten". Greenpeace reageert niet bepaald verrast op de dagvaarding. "Studio 100 heeft de gewoonte via de media te reageren", zegt hun advocaat Johan Verstraeten aan VRT NWS. "We zijn niet ongerust en hebben er alle vertrouwen in dat de rechtbank ons gaat gelijk geven. Greenpeace mag zijn mening verkondigen met een ludiek filmpje, een parodie."

We zijn niet ongerust en hebben er alle vertrouwen in dat de rechtbank ons gelijk gaat geven

Johan Verstraeten, advocaat Greenpeace

Greenpeace beschuldigt Studio 100 ervan met de dagvaarding de aandacht af te leiden van de boodschap van hun campagne. "Studio 100 brengt de aandacht naar een juridisch probleem dat niet aan de orde is", klinkt het. "Het gaat over die ongezonde charcuterie. Moeten we niet nadenken wat we onze kinderen te eten geven als we eten dat dit slecht is voor hun gezondheid."

"Maya de Bij-reclame in strijd met reclameregels"

Het reclamefilmpje met de rokende Maya de Bij is in strijd met de regels voor niet-commerciële reclame. Dat zegt de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP). De organisatie heeft over de campagne een tiental klachten gekregen van privépersonen.  De JEP heeft Greenpeace verzocht om deze spot te wijzigen en bij gebrek daaraan hem niet meer te verspreiden.

 "Het spreekt voor zich dat ook niet-commerciële organisaties, zoals Greenpeace het recht hebben om controversiële communicatie te verspreiden", zegt voorzitter Piet Moons. "Maar in dit geval zijn de gebruikte commerciële middelen buiten proportie. De campagne is van choquerende aard en heeft geen rechtstreeks verband met de boodschap die de adverteerder wil overbrengen", benadrukt Moons.