Video player inladen ...

Waarom Google een dikke cheque schenkt aan de Molenbeekse start-up Molengeek

Vandaag kondigt Google aan dat het 200.000 euro zal investeren in de start-up Molengeek, gelegen in de "quartiers chauds" van Molenbeek. Jongeren kunnen er leren coderen en ze krijgen er ondersteuning als ze een bedrijfje willen opstarten. Ibrahim Ouassari, initiatiefnemer van Molengeek: "Iedereen is welkom. Het enige wat wij van de jongeren vragen is dat ze hard werken en goesting hebben."

Molengeek werd in 2015 opgericht na een workshop "leren coderen". Vrij snel besefte initiatiefnemer Ibrahim Ouassari dat er potentieel in zat. Ouassari is een "selfmade" ondernemer. Hij leerde op jonge leeftijd coderen, en startte zijn IT-bedrijf waarbij hij websites ontwikkelde voor bedrijven. "Op een gegeven moment wilde ik iets terugdoen", zegt Ouassari. "Hier in Molenbeek is er heel wat potentieel. Jongeren barsten van het talent, maar ze hebben een duw in de rug nodig." 

Iedereen vindt een job

Ouassari is duidelijk. "Molengeek is geen jeugdhuis waar jongeren komen niksen. Hier wordt er gewerkt. Als er hier iemand binnenkomt en klaagt dat hij geen kansen krijgt, zeg ik dat hij hier ook geen kansen zal krijgen. Hij moet die zelf pakken." En dat is net de sterkte van Molengeek. De jongeren die daar terechtkomen eindigen bijna allemaal met een eigen start-up of een contract.

Niet alleen Ouassari is overtuigd van het potentieel van Molengeek. Vrij snel stapten Samsung en Google in het project. En nu wil Google verder gaan: Google komt met 200.000 euro over de brug. Om te bewijzen hoe belangrijk deze samenwerking is, komt Jacqueline Fuller, "Vice President" van Google en CEO van Google.org - zeg maar de sociale poot van het bedrijf - helemaal van Silicon Valley naar Molenbeek.

Met deze investering van 200.000 euro wil Google Molengeek helpen met de uitbouw van de faciliteiten, in opleiding van lesgevers voorzien en de aankoop verzorgen van extra materieel. Het werk van Molengeek mist zijn effect niet: van de 177 jongeren die bij Molengeek zijn begonnen (gaande van jongeren zonder diploma tot studenten computerwetenschappen) heeft iedereen ofwel een start-up opgestart of een job gevonden. 

"We trekken niet alleen digitale profielen aan", zegt Ouassari. "We zorgen ook voor de digitale omkadering. Een voorbeeld: Khalid Taibi is een jongen van Molenbeek. Hij verkocht fruit op markten, maar wilde iets anders doen. We hebben hem geholpen om een website op te starten. Nu verkoopt hij 150 fruitmanden per week en heeft hij 2 mensen in dienst genomen."

Niet alleen digitale profielen

Sara Ouled heeft een gelijkaardig verhaal. Zij is modevlogster en heeft samen met haar echtgenoot een communicatiebureau opgericht. "Mijn mama had een klerenwinkel, maar dankzij Molengeek hebben we daar een website aan gekoppeld. Daarnaast ben ik begonnen aan een vlog. En omdat ik voeling heb met de leefwereld van de jongeren hier (Brussel, nvdr), word ik nu aangesproken om communicatiecampagnes uit te werken. Zo werk ik nu samen met Actiris (de Brusselse VDAB) en heeft een groot advocatenbureau mij gecontacteerd om een campagne op te zetten."

Het succes van Molengeek inspireert andere Brusselse gemeentes. Ouassari:"In september beginnen we met een kantoor in Schaarbeek. En ook in het buitenland is er interesse. Wij zijn een tijdje geleden benaderd geweest door een Italiaanse investeerder. Wij hebben ideeën uitgewisseld en hij startte de "Tech station Padua, by Molengeek".

Wat komt er na deze investering van Google? Ouassari wil blijven groeien:"De Molengeek "Community" telt 800 leden. Hier lopen dagelijks een honderdtal mensen rond. Met deze steun van Google kunnen we een tandje bijsteken en de ruimte boven in het gebouw gebruiken. Maar mijn droom is om van Molengeek een Silicon Valley te maken. Maar eentje met een ethische en morele code."

Onze technologiejournalist Loutfi Belghmidi sprak met een aantal jongeren bij Molengeek en maakte dit filmpje. 

Video player inladen ...