Copyright 2018 The Associated Press. All rights reserved.

Zo wil Apple verhinderen dat Facebook je activiteiten op internet volgt

Apple heeft maatregelen aangekondigd die ertoe moeten leiden dat Facebook en andere bedrijven je online activiteiten niet meer zo makkelijk zullen kunnen volgen. "Wij vinden dat je privégegevens privé moeten blijven. Wij vinden dat jullie moeten beslissen wie die gegevens kan zien."

Op de Apple Worldwide Developers Conference (WWDC) in San Jose, Californië, was privacy een van de sleutelwoorden in de presentatie van Craig Federighi, hoofd software bij Apple. Een onderwerp dat de laatste maanden steeds gevoeliger ligt, ook in de wereld van technologie. En dat ook bij Apple aan bod komt. Federighi sprak in het algemeen, maar schuwde ook niet om Facebook bij naam te noemen.

Federighi ondersteunde zijn presentatie met grote schermprojecties die Facebook viseerden. Het socialenetwerk houdt mensen in de gaten op manieren waar ze zich allicht niet bewust van zijn, luidde het. "We hebben ze allemaal gezien, de like-knoppen, de deel-knoppen, de commentaarvelden. Die dingen kunnen gebruikt worden om jou te volgen, of je het nu wil of niet, zo blijkt."

Wij vinden dat privégegevens privé moeten blijven en dat jullie moeten beslissen wie die te zien krijgt.

Craig Federighi

Federighi noemde bedrijven die gebruikmaken van die verborgen technieken "meedogenloze verzamelaars van data." "Wil je toestaan dat Facebook.com cookies en beschikbare data gebruikt terwijl je gewoon aan het surfen bent? Wel, wij vinden dat je privégegevens privé moeten blijven. Wij vinden dat jullie moeten beslissen wie die gegevens kan zien. Wij gaan die trackingmogelijkheden voor de bedrijven beperken."

En wel vanaf de lancering van iOS 12 en Mac OS Mojave, de nieuwe besturingssystemen voor iPhones en Mac's, later dit jaar. Gebruikers van Safari, de webbrowser van Apple, zullen de mogelijkheid krijgen om de opties voor tracking door bedrijven tegen te houden.

Safari vraagt toestemming

Safari zal je toestemming vragen voor het toelaat dat Facebook en andere bedrijven je activiteiten volgen. Concreet: als je tijdens het surfen op een pagina met een tracker stoot -denk aan de like-knop van Facebook- zal Safari je vragen of je wel wil dat het bedrijf je volgt. En dat kan je dus uitzetten.

Daarnaast neemt Apple maatregelen om fingerprinting te beperken. Dat is een techniek waarbij adverteerders gebruikers die hun cookies deleten, proberen te tracken. Via allerlei plug-ins en configuratiedata over het apparaat waarmee je aan het surfen bent, proberen ze te zien welke website je bezoekt en hoe vaak.

Apple zal webpagina's presenteren met veel minder details over je computer. "Als gevolg daarvan zal je Mac er veel meer uitzien als de Mac van iedereen. En het zal gigantisch moeilijker worden voor databedrijven om jouw unieke apparaat te identificeren", legde Federighi uit.

Apple versus Facebook