Video player inladen ...

Gent, Deinze en Bonheiden gekroond tot Fietsgemeentes 2018

De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) heeft vandaag het Fietscongres 2018 georganiseerd in Mechelen. Het congres vond plaats in de aanloop van de gemeenteraadsverkiezingen omdat "fietsen op de politieke agenda van élke Vlaamse gemeente moet staan", aldus Vlaams Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Gent, Deinze en Bonheiden werden op het Fietscongres bekroond tot officiële Fietsgemeente/Fietsstad 2018.  

Gent, Deinze en Bonheiden zijn door minister Weyts verkozen  tot Fietsgemeente en Fietsstad 2018. De drie gemeentes worden beloond voor hun inzet om vlot en veilig fietsverkeer mogelijk te maken in de stadskernen. Daarnaast ontving de gemeente Duffel de publieksprijs. Gent en Deinze zijn niet aan hun proefstuk toe: ook in 2015 kaapten beide steden de titel van Fietsstad weg.

Vlot en veilig fietsverkeer in Gent

In de categorie "steden met meer dan 50.000 inwoners" scoort het fietsbeleid van de Oost-Vlaamse provinciehoofdstad het beste. "Gent heeft een compleet en goed onderbouwd fietsbeleid. Bij de invoering van het circulatieplan in de binnenstad heeft het stadsbestuur de effecten gemonitord en stelde men vast dat het aantal fietsongevallen fors daalde", zegt de Vlaamse Stichting Verkeersveiligheid (VSV). "Daarnaast heeft Gent een uitstekende fietsinfrastructuur en een ruim aanbod aan fietsparkeermogelijkheden."

De stad Gent zet sinds 1993 in op verbetering van de fietsinfrastructuur met het Fietsbeleidsplan. Dankzij het fietsbeleid dat Gent sinds begin de jaren negentig voert, gebeuren nu 30 procent van de verplaatsingen in de stad met de fiets. Met het nieuwe Mobiliteitsplan heeft de stad als doelstelling om tegen 2030 een fietsgebruik van 35 procent te hebben.

Deinze zet fietsknelpunten om in oplossingen

Deinze krijgt erkenning als de middelgrote stad (tussen 20.000 en 50.000 inwoners) met het beste uitgewerkte fietsbeleid. De burgemeester van Deinze, Jan Vermeulen (CD&V), zet enorm in op het creëren van een fietscultuur in de stad, met initiatieven zoals VéloDeinze en een fietscafé op de benedenverdieping van het stadhuis. Ook zet de Oost-Vlaamse stad in op deelfietsen.

Burgemeester Jan Vermeulen: "Mobiliteit is voor mij het verplaatsen van mensen en niet het verplaatsen van auto's. Scholieren, pendelaars en senioren gebruiken massaal de fietssnelweg, en winkels creëren ruimte voor fietsparkeermogelijkheden. Er is een echte cultuuromslag de voorbije jaren." 

En die cultuuromslag wordt erg gesmaakt door de inwoners van de stad. "Ik heb veel zien veranderen de voorbije jaren. Er zijn fietsstraten gekomen, fietspaden bijgekomen en het is veel veiliger geworden voor fietsers" zegt Dimitri Ornelis, die werkt als fietskoerier in de stad.  

Bonheiden wil meer mensen op de fiets krijgen

Bonheiden scoort van de kleine gemeentes (minder dan 20.000 inwoners) het beste op het vlak van fietsbeleid. Voor Bonheiden is het de eerste keer dat het bekroond wordt al Fietsgemeente. Fietsstraten, duidelijke markeringen voor fietsers en campagnes om fietsen aan te moedigen maken in Bonheiden het verschil. "Bonheiden begon van nul en laat Vlaanderen zien dat een omslag naar een sterk fietsbeleid binnen één legislatuur wél kan" aldus VSV.  

Het Fietsbeleidsplan Bonheiden-Rijmenam 2016-2020 heeft als doelstelling om meer Bonheidenaars op de fiets te krijgen. Het fietsbeleid wil van de fiets een vanzelfsprekend vervoermiddel maken. "Het fietsbeleidsplan is deels gemaakt door de kinderen. De kindergemeenteraad heeft de fietspadroutes bepaald. Vervolgens zijn wij met een werkgroep van burgers en mobiliteitsspecialisten aan de slag gegaan om hetplan uit te werken" zegt Guido Vaganée (NV-A), de burgemeester van Bonheiden. 

VIDEO: "Het journaal" trok naar Bonheiden met de vraag waarom de gemeente de titel van fietsgemeente verdient

Video player inladen ...