Video player inladen ...

Bonden Brussels Airlines reageren op Lufthansa-CEO: "Olie op het vuur is het minste wat we nodig hebben"

De vakbonden bij Brussels Airlines verwachten meer duidelijkheid van het management over de toekomst van de luchtvaartmaatschappij. Ze reageren daarmee op de uitspraken van de topman van moederbedrijf Lufthansa in een interview met VRT NWS. "De focus moet liggen op een oplossing, niet op het conflict."

Carsten Spohr, CEO van Lufthansa, bepleitte in een interview met VRT NWS nogmaals de integratie van Brussels Airlines in Eurowings. Hij zei dat de werknemers zich daar meer achter moeten scharen om een toekomst voor Brussels Airlines mogelijk te maken.

Ook de bonden hebben dat interview gelezen. Zij reageren verrast. "Ik zie dat Carsten Spohr met de pers spreekt", zegt Anita Van Hoof van de socialistische vakbond BBTK. "Dat is zijn volste recht, maar het zou positief zijn als hij ook eens met de werknemers van Brussels Airlines komt spreken om ze gerust te stellen en om duidelijkheid te geven over de toekomst van Brussels Airlines. Het is zeker al een jaar geleden dat wij hem hier nog eens gezien hebben."

Ook Filip Lemberechts van de liberale bond ACLVB zegt verbaasd te zijn. "Wij zijn al maanden vragende partij om de concrete toekomst van Brussels Airlines binnen Eurowings te kennen. Onbekend is jammer genoeg nog onbemind vandaag. Wij vragen daarom heel duidelijk om deze maand te komen met die plannen, zoals voorzien."

Paul Buekenhout van de christelijke centrale LBC-NVK noemt de forse taal van Spohr zelfs "onverantwoord". "Onderhandelingen gebeuren aan tafel. Dus dit is erover. Hij uit serieuze dreigementen. Ik vraag mij zelfs af of het lokale management van Brussels Airlines daarvan wel op de hoogte was."

Vertrouwen

Volgens Lemberechts gelooft het personeel van Brussels Airlines wel degelijk in een gezamenlijk verhaal met Eurowings. "Cabincrew en piloten van Brussels Airlines voeren vandaag al vluchten uit voor Eurowings vanuit Düsseldorf."

Buekenhout vindt ook dat Spohr een open deur intrapt met de boodschap dat "Brussels Airlines te klein is om op zichzelf te staan". "Dat wisten we al in 2008, toen Lufthansa een aandeel van 45 procent in Brussels Airlines nam."

Wij gaan morgen en overmorgen aan tafel zitten en zijn bereid om keihard te werken aan een toekomst voor het bedrijf

Filip Lemberechts, ACLVB

Lemberechts en Buekenhout vinden daarom dat deze "olie op het vuur" nergens voor nodig is. "Wij willen kunnen onderhandelen met vertrouwen. De focus moet liggen op een oplossing, niet op het conflict. Het verleden is het verleden voor de piloten. Wij gaan morgen en overmorgen aan tafel zitten en zijn bereid om keihard te werken aan een toekomst voor het bedrijf." 

Te vaag

Het concrete plan over de integratie in Eurowings wordt eind juni verwacht, zegt Van Hoof. "Wij hopen dat dat het geval is en dat er dan duidelijkheid komt over de tewerkstelling in Brussel bij Brussels Airlines."

Het probleem de laatste weken is die vaagheid, vindt Lemberechts. "Men zegt altijd dat we in die integratie in Eurowings moeten geloven, maar men heeft vooral uitgeblonken in vaagheid. Wij vragen nu eindelijk eens concrete en goed becijferde zaken op tafel: wat is onze toekomst, wat is de toekomst van Brussels Airlines?"

Wij vragen nu eindelijk eens concrete en goed becijferde zaken op tafel: wat is onze toekomst, wat is de toekomst van Brussels Airlines?

Filip Lemberechts, ACLVB

Wat verwacht hij zelf? "Men heeft altijd gesproken over een 'Belgian touch'. Ik denk zeker dat er op de lange afstand altijd een connectie naar België zal blijven. Voor Europa zal - zo veronderstel ik - die Eurowings-integratie waarschijnlijk wel sneller gebeuren. Maar daarvoor ligt de bal dus in het kamp van de directie."

Bekijk het fragment uit "Het journaal":

Video player inladen ...