Video player inladen ...

Lufthansa-CEO Carsten Spohr: "Brussels Airlines is te klein om een succesverhaal te zijn op zichzelf"

"Niemand kent Brussels Airlines in Scandinavië of Madrid. Eurowings moet het uithangbord worden." Dat zegt Carsten Spohr, CEO van Lufthansa Group, sinds december voor 100 procent eigenaar van Brussels Airlines, in een gesprek met VRT NWS. Ook de vakbonden krijgen ervan langs. "Ik zeg u: als Brussels Airlines geen betere resultaten behaalt, moeten ze van ons ook geen cadeaus verwachten."

Half mei legden de piloten van Brussels Airlines twee dagen het werk neer uit onvrede met de werklast en de lonen. De acties hadden gevolgen voor meer dan 60.000 passagiers.

Een eerste voorstel van een flexibel compensatieplan, dat voorzag in een verhoging van 3 procent van het maandelijkse brutosalaris van de piloten vanaf 1 januari 2019 en nog eens 3 procent vanaf 2020 als er geen groei zou zijn, werd door de piloten afgewezen. 

Sindsdien wordt er opnieuw onderhandeld en is de focus verlegd naar een verbetering van het evenwicht tussen werk en privéleven, wat de voornaamste zorg van de pilotengemeenschap is.

Lufthansa-CEO Carsten Spohr neemt op de IATA-luchtvaartconferentie in Sydney geen blad voor de mond. Hij stelt dat de strategie van de groep heel duidelijk is: "De Lufthansa Group telt 15 luchtvaartmaatschappijen. Wie de kosten naar beneden brengt en voor meer inkomsten zorgt kan voluit rekenen op onze steun. Een goed voorbeeld is SWISS dat weldra nieuwe en bijkomende vliegtuigen krijgt. Bij Austrian Airlines en Brussels Airlines werden minder goede resultaten behaald, die maatschappijen hoeven geen extra investeringen te verwachten. Laat me het zo zeggen: hun lot ligt in hun eigen handen."

De werknemers bij Brussels Airlines zouden zich meer achter de integratie met Eurowings moeten scharen om zo de marges en inkomsten te helpen verhogen

Carsten Spohr, CEO van Lufthansa

"Binnen de Lufthansa Group is Brussels Airlines een relatief kleine maatschappij. Als er daar gestaakt wordt zijn de gevolgen snel zichtbaar op de resultaten. Wij hebben in Duitsland met Lufthansa ook moeilijke tijden gekend met langdurige stakingen maar de (financiële, red.) gevolgen waren minder groot om de eenvoudige redenen dat we op alle vlakken beter opgewassen waren tegen dit inkomstenverlies."

Intussen is de integratie van Brussels Airlines met de nieuw aangestelde CEO Christina Foerster binnen Eurowings, het andere dochterbedrijf van Lufthansa, volop aan de gang. Waar staat Brussels Airlines in 2020? Het personeel en vooral de piloten zijn bezorgd en ook bang voor hun toekomst.

Carsten Spohr: "Eerst en vooral: ze hoeven helemaal niet bang te zijn, van niets of niemand. Laat me het zo zeggen: Brussels Airlines is te klein om een succesverhaal te zijn op zichzelf. De werknemers bij Brussels Airlines zouden zich meer achter de integratie met Eurowings moeten scharen om zo de marges en inkomsten te helpen verhogen. De Lufthansa Group heeft die synergiën niet nodig, Eurowings evenmin. Brussels Airlines daarentegen heeft ze hard nodig om verder te kunnen groeien en zoals SWISS meer en nieuwe vliegtuigen te krijgen en nieuwe bestemmingen te kunnen toevoegen aan het netwerk."

Wat is uw reactie op de recente pilotenstaking bij Brussels Airlines?

"Ik was verwonderd maar ook teleurgesteld. Ik dacht dat Brussels Airlines net meer winstgevend wou worden om meer vliegtuigen te krijgen en verder te groeien en niét het omgekeerde. Stakingen kosten geld, véél geld zelfs. Met als gevolg dat de winstmarges naar beneden gaan en het financieel resultaat onder de verwachtingen blijft." 

"Brussels Airlines hoort nu bij de snelst groeiende luchtvaartgroep van Europa met 210 nieuwe vliegtuigen in bestelling. Om terug te komen op uw vraag waar Brussels Airlines zal staan in 2020, wel op de korte en middellange verbindingen moet de maatschappij meer en beter geïntegreerd zijn binnen Eurowings en in 2020 zal er nog steeds een Belgisch element aanwezig zijn." 

Iedereen kent Brussels Airlines in Afrika maar niemand kent de maatschappij in Scandinavië, Madrid of elders in Europa. Zelfs niet in de VS of Azië

Carsten Spohr, CEO van Lufthansa

"Voor de lange afstandsvluchten zie ik minder nood aan integratie omdat we van oordeel zijn dat Brussels Airlines kan uitgroeien tot het competentiecentrum van Eurowings. Voor de lange afstandsvluchten kan die groei er komen in Düsseldorf maar in Brussel, maar enkel als de winstmarges het toelaten. Maar ook hier: als de beoogde doelstellingen niet worden behaald zijn extra investeringen en groei niet aan de orde.”

Blijft de naam Brussels Airlines behouden?

"Daarover beslist de CEO van Brussels Airlines. (De Duitse Christina Foerster, red.) Voor de lange afstandsvluchten lijkt een naamsverandering minder nodig. Iedereen kent Brussels Airlines in Afrika maar niemand kent de maatschappij in Scandinavië, Madrid of elders in Europa. Zelfs niet in de VS of Azië. Eurowings moet het uithangbord worden van onze pan-Europese antwoord op lagekostenmaatschappijen als Ryanair en easyJet."

Voelt u nog steeds de hete adem van die twee succesvolle prijsvechters?

"De ontwikkelingen van de laatste maanden bij Ryanair zullen zeker een invloed hebben op hun resultaat. Het erkennen van vakbonden met alles wat daarbij komt, kost nu eenmaal veel geld. Ik zie de opbrengst stagneren of dalen. Met Eurowings en Lufthansa zitten we op schema."