Luchtvaartmaatschappij Sabena: "Dat lijkt wel een merk van zeep"
De Bende van Nijvel, de kernramp in Tsjernobyl, het Heizeldrama... Het zijn allemaal gebeurtenissen die in ons collectief geheugen staan gegrift, maar in welke mate zijn jongeren hiervan op de hoogte? Wij trokken de straat op en ondervroegen willekeurige jongeren over 7 gebeurtenissen die een impact hadden op onze geschiedenis. Nadien legden we de resultaten voor aan pedagoog Pedro De Bruyckere. Vandaag: het einde van luchtvaartmaatschappij Sabena.
In 2001 legde de Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena definitief de boeken neer. Met meer dan 7.600 rechtstreekse ontslagen is het faillissement van Sabena het grootste in de geschiedenis van België. Uit onze rondvraag bij jongeren blijkt dat het verdwijnen van onze nationale luchtvaartmaatschappij toch bepaalde herinneringen oproept. "Ik weet alleen: Sabena, faillissement en vliegtuigen", vat een van de ondervraagden het goed samen. Anderen kunnen het logo en de naam Sabena niet meteen thuisbrengen. Zij denken dat het een logo van een zeepmerk of van de politie is.
Ik weet alleen: Sabena, faillissement en vliegtuigen
Is het vreemd dat sommige jongeren Sabena niet kennen?
"Dingen gaan voorbij", zucht pedagoog Pedro De Bruyckere na het bekijken van de video die u hierboven kunt zien. Hij verwijt de ondervraagden die Sabena niet kennen niets. "Het is onze plicht als samenleving om iets genoeg aan bod te laten komen, als het echt belangrijk is. Niet enkel op school - onderwijs kan niet alles doen - maar ook in het gezin."
"Een tijdje geleden was het hip om oude logo's van luchtvaartmaatschappijen te drukken op handtassen en dergelijke. Het logo van Sabena zal blijkbaar niet zo populair zijn", besluit hij.
Het is onze plicht als samenleving om iets genoeg aan bod te laten komen, als het echt belangrijk is
Even opfrissen: wat is er gebeurd met Sabena?
De Société Anonyme Belge d'Exploitation de la Navigation Aérienne, ofwel Sabena, is opgericht op 23 mei 1923. Na het Nederlandse KLM is Sabena de tweede nationale luchtvaartmaatschappij in Europa. Ze krijgt algauw het imago van luchtvaartpionier, dankzij de vroege investeringen in grote vliegtuigen zoals de DC6 en de Boeing 707. Ze is ook een van de eerste luchtvaartmaatschappijen die een verbinding heeft met Afrika.
Lees verder onder de afbeelding.
Na de Tweede Wereldoorlog kent Sabena een grote expansie en begint ze met transatlantische vluchten, maar toch kan ze geen grote winsten boeken. Door de onafhankelijkheid van Congo in 1960 en de oprichting van Air Congo verliest ze daarbovenop het belangrijke Congolees netwerk. Na een lange periode van overnamegesprekken, kapitaalinjecties van de Belgische overheid en herstructureringen, maakt Sabena in 1998 eindelijk nog eens winst. In 1999 zit de luchtvaartmaatschappij alweer in rode cijfers en in 2000 lijkt het faillissement onvermijdelijk. Tot overmaat van ramp beslist Swissair, minderheidsaandeelhouder van Sabena sinds 1995, om zich in september 2001 terug te trekken.
Lees verder onder de afbeelding.
Op 7 november 2001 legt Sabena uiteindelijk als eerste nationale luchtvaartmaatschappij ter wereld de boeken neer. Door het faillissement verdwijnen meer dan 7.600 jobs, het grootste aantal ontslagen in de geschiedenis van België. Ter vergelijking: de sluiting van Ford Genk in 2014 leidt tot "slechts" 6.000 ontslagen.
In 2002 maakt de luchtvaartmaatschappij een doorstart als SN Brussels Airlines en in 2007 verandert de naam in Brussels Airlines. De luchtvaartmaatschappij is intussen volledig in handen van het Duitse Lufthansa.