"Iemand heeft de CD&V-likes gekocht, maar dat kan zowel een sympathisant als een tegenstander zijn"

Amper de helft van de likes voor CD&V op Facebook komen uit België, schreef het weekblad Knack deze ochtend. De partij ontkent dat ze die likes gekocht hebben via een zogeheten "clickfarm". Hoe werkt dat juist? Reinout van Zandycke van communicatiebureau Exposure legt het uit in "De wereld vandaag".

CD&V ontkent met klem dat ze betaald hebben voor likes uit India. Volgens hen is het een gevolg van een advertentie die viraal is gegaan in het Aziatische land. Reinout van Zandycke van communicatiebureau Exposure heeft daar zijn twijfels bij. Volgens hem moet iemand die likes gekocht hebben. “Ik geloof niet dat ze er zomaar zijn bijgekomen. Iemand heeft ze aangekocht, maar dat moet daarom geen lid van de partij zijn.”

Dat de CD&V-top de clicks zelf besteld heeft, lijkt hem bijna onmogelijk. Zij zijn zich te bewust van het risico op negatieve publiciteit. “Vroeg of laat komt zoiets altijd als een boemerang terug. Ik denk dat het eerder over een overijverige medewerker of sympathisant gaat, of over een politieke tegenstander die de partij in een slecht daglicht wou plaatsen.”

Likes kopen bij click farms blijkt ook bijzonder eenvoudig. Met een kredietkaart en twintig euro heb je al snel 10.000 extra likes voor je pagina. “Maar ik zou het niemand aanraden”, waarschuwt van Zandycke. “De imagoschade is groter dan wat het je opleveren. Met die Indische likes ga je ook geen stemmen winnen in Vlaanderen.” CD&V had volgens hem korter op de bal moeten spelen, want de likes zijn er al in het voorjaar bijgekomen. “Ze hadden toen gewoon transparant moeten communiceren. Dan had het een grappig verhaal kunnen zijn.”