Problemen met Beneluxtrein op hogesnelheidslijn: NMBS legt (trage) pendeltreinen in

Twee maanden nadat de nieuwe Beneluxtrein werd voorgesteld, die Brussel en Amsterdam via een hogesnelheidslijn verbindt, rijden veel treinen in de praktijk niet of met veel vertraging. Dat schrijft Gazet van Antwerpen. De NMBS lost dat onder meer op door in ons land tragere pendeltreinen in te leggen tussen grensstation Noorderkempen en Antwerpen, in plaats van de geplande eindhaltes in onze hoofdstad te bedienen.

Op 9 april 2018 werd de eerste Beneluxtrein feestelijk verwelkomd in grensstation Noorderkempen. Reizigers zouden via de gloednieuwe hogesnelheidslijn een halfuur minder lang onderweg zijn tussen Brussel en Amsterdam. Maar na twee maanden loopt niet alles gesmeerd: veel treinen komen te laat, of rijden simpelweg niet.

"Zoals bij elke nieuwe treinverbinding zijn er in het begin opstartproblemen. De stiptheid is tot nu toe niet wat ze moet zijn", geeft NMBS-woordvoerder Bart Crols toe. "Maar we zijn meteen in actie geschoten met verbeterplannen, aan beide kanten van de grens. Samen met de Nederlandse Spoorwegen willen we de dienstverlening zo snel mogelijk opkrikken tot wat ze moet zijn."

De stiptheid was tot nu toe niet wat ze moest zijn, maar we werken eraan.

Bart Crols (NMBS)

Aan Belgische kant kiest de NMBS er onder meer voor om reizigers in het grensstation Noorderkempen te laten overstappen op kleinere stoptreinen richting Antwerpen. "De problemen op de nieuwe hogesnelheidslijn hebben verschillende oorzaken. Soms hebben die te maken met de infrastructuur, soms met het materiaal, soms met externe factoren. Er is in Nederland de voorbije weken al bijvoorbeeld enkele keren een breuk in de bovenleiding geweest aan hun kant. Verder zijn er ook problemen die zich kunnen stellen op alle treinverbindingen", legt Crols uit.

"Als er op een bepaald deel van het traject een persoonsongeval gebeurt of als er spoorlopers zijn, dan kan gelijk welke trein niet verder. In die gevallen zijn we het onze reizigers verplicht om een pendeltrein in te leggen, om het Belgische station Noorderkempen te blijven bedienen. Dat is een normale maatregel om het binnenlandse treinverkeer te verzekeren, maar dat zijn en blijven uitzonderingen."

Tot in onze hoofdstad of het station aan de luchthaven van Zaventem rijden de meeste van die "invaltreinen" op het Belgische deel van het Beneluxtraject echter niet. "Vanuit Antwerpen-Centraal zijn er meer dan voldoende verbindingen naar onze hoofdstad en Brussels Airport. Op die manier wordt dat wel opgelost", aldus Crols. "Maar we zijn er ons van bewust dat onze reizigers verwachten dat de problemen op die lijn zo snel mogelijk worden opgehelderd, en we zijn daarmee bezig."