AP2012

CD&V heeft duizenden likes uit India, Peeters: "Zou kunnen dat CD&V razend populair is in India, dat is dan meegenomen"

Van de ruim 35.000 Facebookers die CD&V "liken", komen er meer dan 10.000 uit India. Tot die opvallende vaststelling is het weekblad Knack gekomen. De partij benadrukt dat ze geen likes uit het buitenland gekocht heeft. CD&V-vicepremier Kris Peeters reageert enigszins met een kwinkslag, maar stelt ook dat campagnes op sociale media correct moeten verlopen. 

Knack analyseerde de Facebookpagina's van de Vlaamse politieke partijen. Dat leverde niets vreemds op, behalve bij de christendemocraten. Slechts een kleine 19.000 CD&V-"likers" komen effectief uit ons land, een groot deel is afkomstig uit India.

"Naar aanleiding van de verkiezingen hebben we gemerkt dat we een achterstand hadden op sociale media. Daarom hebben we daar extra mensen en budget op gezet. We hebben niet betaald voor click farms, maar wel acties opgezet met gesponsorde posts naar specifieke doelgroepen. Op een bepaald moment hebben we vastgesteld dat er bij een bepaalde actie een aantal posts internationaal zijn opgepikt, wat niet de bedoeling was", verklaart CD&V-communicatiedirecteur Tom Schiettecat in Knack.

Kennelijk gaat het over twee Facebook-posts met standpunten van Antwerps kandidaat-burgemeester Kris Peeters, met name over de Haven van Antwerpen en Antwerpen als diamantstad. Die zouden dus weerklank gehad hebben in India en de CD&V een hoop likes hebben opgeleverd. "Ik was wat verrast", reageert Peeters in "De ochtend" op Radio 1. "Het zou natuurlijk kunnen dat CD&V razend populair is in India. Dat is dan meegenomen. Het is dan wel een beetje spijtig dat zij niet kunnen stemmen op onze partij."

Maar de kwestie wordt ook ernstig behandeld, laat Peeters tegelijk verstaan: "De partij is zeer intensief bezig met internet en social media. Dat moet correct verlopen. Als dat fake likes zijn, moeten we daar paal en perk aan stellen. Dat zal ook gebeuren, binnen de partij is men daar mee bezig.