Grote boekencampagne start met 5 euro korting op uw volgende boek

De zomer is een ideale tijd om te lezen. De campagne "Koop tijd voor een boek", die 2 jaar zal lopen, stimuleert iedereen om voor de zomer een leesvoorraad aan te leggen. De 15.000 eerste deelnemers aan de actie kunnen een cheque van 5 euro krijgen.  

Aan de campagne nemen 75 uitgeverijen en boekenimporteurs en 250 boekhandels deel. Boek.be coördineert de actie. Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz (Open VLD) steunt met 300.000 euro. De boekensector doet er een half miljoen bovenop. Bedoeling is om duizenden mensen extra naar de boekhandel te krijgen.

De initiatiefnemers zijn ervan overtuigd dat de nieuwe lezers zullen blijven komen. Daarom volgen er na de start met "Lees je de zomer in" binnen de 2 jaar nog acties.  In september zal de campagne zich richten op jongeren; in 2019 volgt een "maand van de boekhandel". 

Een bezoek aan de boekhandel is een ontdekkingsreis. Zo'n avontuur is voor veel mensen hun lust en hun leven, een dagelijkse duik.

Brecht Hortensius, voorzitter Vlaamse Vereniging Boekverkopers

Een premie van 5 euro

De eerste 15.000 bezoekers van de website "kooptijdvooreenboek.be" krijgen een cheque waarmee ze een korting van 5 euro krijgen vanaf een aankoop van 20 euro. In totaal wordt er dus een bedrag van 75.000 euro uitgetrokken. De aanvraag moet wel gebeuren voor eind juni, de cheques zijn dan een maand geldig, in de echte boekhandel in de winkelstraat. 

Sinds eind april loopt op de VRT de actie "LangZullenWe Lezen", een online-initiatief dat zin wil geven om boeken te lezen. Op dat forum kunnen alle lezers, en 10 ambassadeurs, leeservaringen uitwisselen. Net voor de Boekenbeurs is er een "LangZullenWe LezenTrofee", geen klassieke literaire bekroning, maar een publieksprijs.