Video player inladen ...

Kennen we steeds minder goed Frans? "De slinger is doorgeslagen"

Nog niet de helft van de leerlingen uit het zesde leerjaar haalt de eindtermen voor Frans lezen. Dat blijkt uit een onderzoek van de KU Leuven, dat VRT NWS kon inkijken. Kennen kinderen steeds minder goed Frans? Experts trekken aan de alarmbel.  

Het is een verontrustende conclusie in het rapport van de KULeuven. Bij zowat 2.000 leerlingen uit het zesde leerjaar werd hun kennis van het Frans onderzocht. Op de luisterproef haalden 7 op de 10 kinderen de eindtermen, bij de leesproef slaagde nog niet de helft: 45 procent. Minder dan een derde kan een situatie beschrijven aan de hand van een opsomming en kan correcte vragen stellen.

Eindtermen zijn minimumdoelen

Het zijn verontrustende cijfers. Eindtermen zijn minimum­doelen op het vlak van kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes die de overheid als noodzakelijk ziet. Voor het vak Frans vragen de eindtermen dat leerlingen onder meer dagelijkse taken kunnen omschrijven en zich kunnen voorstellen. Ze moeten dit schrijvend, vertellend en luisterend kunnen.  

De helft van de kinderen haalt die minimumdoelen dus niet voor Frans lezen. Is dat verontrustend? Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) maakt zich vooral zorgen dat het spreken en het zelf vragen formuleren niet goed lukt.

"Niet alleen kennis Frans gaat achteruit"

"Het is een vaststelling dat de basiskennis en grammatica er de voorbije jaren niet op zijn verbeterd", vertelt Serge Verlinde, docent Frans en directeur van het Instituut Levende Talen (ILT). "Er is de afgelopen jaren veel ingezet op communicatie. Maar de slinger is doorgeslagen. Vroeger werden werkwoorden er bijna ingedrild. Vandaag is daar veel minder aandacht voor. Ook bij de betere studenten zien we de talenkennis achteruitgaan. Nochtans zijn er veel vacatures bij bedrijven voor wie Frans kent."

Maar het is niet alleen voor het vak Frans dat Serge Verlinde de kennis achteruit ziet gaan. "Ook bij Nederlands zien we dat leerlingen de eindtermen niet halen. Talenkennis wordt een probleem."

Wie meer info wil over de eindtermen in het basisonderwijs: klik hier

VIDEO: Het is pover gesteld met de kennis van het Frans op school. "Het journaal"  polste hoe het met het Frans gesteld is in de Sint-Jozefschool in Vilvoorde.

Video player inladen ...