Video player inladen ...

Nieuwe BOB-zomercampagne zet in op veilig naar huis rijden na WK-evenementen en festivals

Festivals, sportmanifestaties en andere zomerse activiteiten nodigen tijdens de zomermaanden uit tot het drinken van een glas. Uit cijfers van Vias Institute blijkt dat 1 op de 2 Belgische bestuurders op festivals alcohol drinkt. "Dit moet veranderen", zegt Vias Institute. Met de slogan "BOB en trots erop" trapt het vandaag zijn zomercampagne af.

Warme zomernachten met bijhorende terrasjes, barbeques, voetbalwedstrijden, festivals... De zomer reikt gelegenheden genoeg aan om een glas te drinken. De nieuwe BOB-campagne waarschuwt bestuurders om dit op een verantwoorde manier te doen en rekening te houden met de wettelijke limiet.  

Helft festivalgangers die nog met auto moeten rijden drinkt alcohol

Uit een enquête van Vias Institute blijkt dat 1 op de 2 Belgische bestuurders op zomerfestivals alcohol drinkt. Het grootste deel van de drinkende festivalgangers dat nog met de auto naar huis rijdt houdt rekening met de wettelijke limiet maar onder hen zou 20 procent zijn of haar alcoholgebruik niet aanpassen. Tijdens de zomermaanden leidt dit tot 12 letselongevallen per dag onder invloed van alcohol.

"Elke zomer zit vol evenementen en festivals waar gedronken wordt. Dit jaar komt daar nog de extra factor bij van het WK-voetbal met grote schermen op verschillende plaatsen in het land. De controle zal op deze dagen dus zeker aangescherpt worden", zegt Jan Jambon (N-VA), minister van Binnenlandse Zaken. 

"BOB en trots erop"

Nieuw aan de BOB-zomercampagne is de Bende van BOB: een bende die de hele zomer festivals afschuimt om na te gaan hoe bewust mensen met alcohol en rijden bezig zijn. "Daarnaast gaan wij ook na of de festivals voldoende middelen aanreiken om iedereen veilig naar huis te laten gaan. Bieden ze alcoholvrije dranken aan, is het openbaar vervoer gemakkelijk bereikbaar? Wij gaan ook de festivalgangers aanspreken en belonen de BOB's met een zonnebril", zegt Dries De Vleminck van de Bende van BOB.  

BOB-campagne blijkt effectief

De BOB-zomercampagne wordt sinds 2011 georganiseerd en is erg effectief volgens de organisatoren: "Vorig jaar gebeurden er in totaal 4.209 verkeersongevallen onder invloed van alcohol. Dat betekent dat bij 11 procent van het totaal aantal ongevallen een dronken bestuurder betrokken was. Tijdens de zomermaanden juni, juli en augustus waren dit er 1.094. Dat is een daling van 32 procent ten opzichte van 2010, toen er nog 1.607 ongevallen met dronken bestuurders plaatsvonden tijdens de zomermaanden", zegt Stef Willems van Vias Institute.  

VIDEO: bekijk hieronder het fragment uit "Het journaal"

Video player inladen ...