Video player inladen ...

Een nieuwe tv kopen voor WK? Doorprik valse promotieacties!

Het is intussen zo goed als een traditie. In aanloop naar een voetbalkampioenschap pakken multimediawinkels uit met promotieacties voor televisietoestellen. Op vraag van VRT NWS heeft de elektronica-website Tweakers.be aanbiedingen vergeleken van drie grote ketens in ons land. Hun oordeel is streng.

Tweakers bekeek een aantal aanbiedingen bij Mediamarkt, Krëfel en Selexion en vergeleek de prijzen die ze nu afficheren met wat ze eerder vroegen én met de prijzen enkele weken geleden. "Mediamarkt kunnen we dit keer niet op fouten betrappen, maar de twee anderen spelen vaak een dubieus spel", zo oordeelt Steven Hermans van Tweakers. "Ze bieden een aantal mooie afprijzingen aan, maar een aantal anderen blijken vals te zijn. Ze afficheren bijvoorbeeld prijzen die ze ook al in maart of april hanteerden, toen er geen acties liepen."

Bovendien stelt Tweakers vast dat de prijzen van de zogenoemde buitenkansjes vaak toch nog hoog liggen in vergelijking met die van hun concurrenten. "Consumenten die een bepaald type toestel op het oog hebben, kunnen dus best eerst even via Google of via een prijsvergelijker (die van Tweakers vindt u hier) checken of het toestel van hun voorkeur niet goedkoper is in een andere winkel. Het verschilt soms honderden euro's", zo stelt Steven Hermans. 

  • Bij Mediamarkt bleken de promoties in grote lijnen wel te kloppen. Hoogstens was er bij een klein aantal toestellen toch nog een licht lagere prijs te vinden bij een concurrent. 
  • Bij Selexion is het vaak onduidelijk met welke prijs uit het verleden ze de huidige prijs vergelijken. Zo blijkt de historische prijs van een Samsung-toestel daar 2.499 euro. Die staat doorgestreept in de folder met daaronder de nieuwe prijs van 1.699 euro. Maar die prijs vraagt de winkelketen al wekenlang voor dit model. Bovendien is dit type te koop bij een concurrent voor 300 euro minder. 
  • Bij Krëfel staan er verschillende "superpromo's" in de folder, onder meer één voor een Philips-tv voor 549 euro. Al is het erg onduidelijk waarom dat een superpromo zou zijn, want ook daar heeft het toestel al weken dezelfde prijs. En ook deze tv is tot 70 euro goedkoper bij een concurrent. 

"Groter en duurder"

"We zien bovendien dat de gemiddelde Vlaming vandaag op zoek is naar een grotere tv dan vier jaar geleden. Toen was een consument vaak al tevreden met een beeldscherm tussen de 40" en 50", nu ligt de voorkeur op toestellen tussen de 50" en 60". Voor sommigen mag het nog groter", zo leidt Steven Hermans af uit de voorkeuren van de bezoekers op de elektronica-website. De keuze voor een groter scherm, maakt het bestedingsbudget groter. De Vlaming wil dus iets meer geld geven aan een televisie dan vier jaar geleden.  

Mediamarkt bevestigt de trend. "De meest verkochte types op dit moment zijn die van 50" à 55", maar ook de grotere types liggen momenteel goed in de markt. En dan zijn er nog de videoprojectoren waarmee je beelden op een witte muur kan projecteren. Die doen het opvallend goed," zegt Janick De Saedeleer van Mediamarkt. 

"Verkoop gaat goed, want Belg wil niet naar Rusland"

Bij Mediamarkt steken ze niet onder stoelen of banken dat het WK een boost geeft aan de televisie-verkoop. "Wij hadden gehoopt op een meerverkoop van 50 procent in deze periode en die hebben we ook behaald. Bij elk EK of WK stellen we een stijging vast, dit jaar zien we -in vergelijking met Brazilië vier jaar geleden- dat Rusland niet meteen 'the place to be' is voor de Belgische supporter. Mensen wil dit nu liever thuis beleven op een groot scherm met alle ditjes en datjes eraan." 

Bekijk hier het item uit het Journaal

Video player inladen ...