Video player inladen ...

Limburgs bedrijf met verdwijnspray naar WK voetbal in Rusland

Naast de Rode Duivels tekent er nog een ander Belgisch elftal present op het WK voetbal in Rusland. 11 Belgische bedrijven leveren uiteenlopende producten, zoals de  Vanishing Spray die gebruikt wordt door scheidsrechters. Leverancier van de spray is de Limburgse KMO Expo-line uit Tessenderlo. Het bedrijf werkt al langer samen met de FIFA en kreeg positieve feedback van de scheidsrechters op internationale toernooien.  Dat de Limburgse verdwijnspray op het WK in Rusland zal gebruikt worden, is voor het bedrijf een enorme opsteker.

Zaakvoerder Raf Bogaerts van het Limburgse bedrijf Expo-line heeft drukke jaren achter de rug. De Vanishing Spray of verdwijnspray werd voor het eerst gebruikt op het WK in Brazilië. Scheidsrechters spuiten de spray bij vrije trappen, de witte lijnen houden bal en spelers op hun plaats. "Tot hier en niet verder", vat Raf Bogaerts het samen. "En dit is het hulpmiddel voor de referee om duidelijk aan te geven: als men daarover komt, gaat men in de fout". En na 40 seconden verdwijnen de witte lijnen uit het gras. Een magisch product dus waarmee Expo-line doordrong tot grote voetbaltoernooien en belangrijke competities. De Limburgse KMO is er ook marktleider mee geworden in België en Nederland. Ook de Premier League is al drie jaar klant. Na Europa wordt gemikt op andere continenten, het WK zal daar zeker bij helpen.

Spray zorgt voor groeiende omzet

De Vanishing Spray is goed voor 10 procent van de omzet van Expo-line. Het helpt het bedrijf om andere voetbalproducten uit het aanbod te verkopen. En ook hier speelt het magisch effect van de spray, de belijningsproducten van Expo-line creëren een jaarlijkse omzetgroei van een vijfde tot een kwart. Hoeveel busjes spray worden er nu afgezet? Voor de Belgische competitie zijn dat er tweeduizend per jaar, voor grote competities als de Italiaanse of de Spaanse zijn dat er vijf- tot tienduizend. Het aantal busjes verdwijnspray voor het WK is niet zo groot, zegt Raf Bogaerts. "Het WK is een visitekaartje voor ons. Wij hebben het beste product en zij gebruiken het".  

Het WK is een visitekaartje voor ons. Wij hebben het beste product en zij gebruiken het.

Raf Bogaerts, CEO Expo-line

Innovatie is een sleutelwoord voor dit bedrijf. Zo werd de Vanishing Spray verbeterd na feedback van internationale scheidsrechters en ook van de FIFA. Expo-line kreeg recent nog van de FIFA te horen dat zij het beste product hebben. En ook de beste houder voor de busjes Vanishing Spray: het bedrijf ontwierp zelf een gebruiksvriendelijk kliksysteem. Aandacht voor details helpt ook: zo hebben de busjes spray een inhoud van 75 ml, internationale refs kunnen ze dus gewoon meenemen in de handbagage.  "Als bedrijf zitten we in het voetbal, we zijn geen buitenstaanders", zegt Bogaerts. "Vroeger lag onze focus vooral op het produceren van belijningsverven, dat was de kernactiviteit. Nu verschuift onze core business meer naar voetbal".  En de ideeën blijven komen: zo is Expo-line nu druk in de weer met de ontwikkeling van een belijningsrobot. De belangstelling is alvast groot.

Als bedrijf zitten we in het voetbal, we zijn geen buitenstaanders

Raf Bogaerts, CEO Expo-line

Zelf naar het WK gaan zit er voor CEO Raf Bogaerts niet in. Te druk met het runnen van zijn bedrijf, hij heeft de uitnodiging moeten afslaan. Hij dicht de Rode Duivels wel kansen toe, maar denkt dat ze het moeilijk zullen hebben tegen grotere ploegen als Spanje en Brazilië. Door de grote individuele talenten van de Duivels gelooft Bogaerts wel dat de ploeg een aantal rondes verder zal geraken. En voor wie Raf Bogaerts zeker ook  zal supporteren, zijn de scheidsrechters die bij vrije trappen hun busje Vanishing Spray tevoorschijn zullen halen. 

Bekijk hier item uit "De Markt"

Video player inladen ...