Video player inladen ...

Peeters wil onderzoek naar promotieacties: "Consument op verkeerd been zetten naar aanleiding van WK is onaanvaardbaar"

Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) heeft aan de Economische Inspectie gevraagd om onderzoek te voeren naar mogelijk valse promotieacties in de aanloop naar het wereldkampioenschap voetbal. Bepaalde promotieacties van elektroketens voor televisietoestellen blijken niet altijd even correct. Minister Peeters dreigt met een stopzetting van de promoties en forse geldboetes.

Op vraag van VRT NWS heeft de elektronica-website Tweakers.be aanbiedingen van drie grote multimediaketens vergeleken. Uit dat onderzoek blijkt dat sommige promoties geen echte promoties zouden zijn. Ook de diensten van minister van Consumentenzaken Peeters kregen melding binnen dat een aantal kortingen in de realiteit geen kortingen zijn.

"Er is geen enkel probleem dat men extra kortingen aanbiedt naar aanleiding van het wereldkampioenschap voetbal. Maar die kortingen moeten wel correct en reëel zijn. Ik heb aan mijn dienst Economische Inspectie de opdracht gegeven dit verder te onderzoeken."

Peeters wil "er absoluut zeker van zijn in het belang van de consumenten dat er geen fake kortingen worden aangekondigd". Valse promoties zijn tegen de handelspraktijken. "Ik hoop dat uit het onderzoek zal blijken dat de kortingen wel degelijk reëel zijn,  want de consumenten op een verkeerd been zetten naar aanleiding van het WK Voetbal is ongepast en onaanvaardbaar."

De minister wil daarom een "kordate aanpak" van de Economische Inspectie. "Als blijkt dat het inderdaad om valse promoties gaat, dan zal die reclame moeten stoppen en komt er een forse geldboete."

Test-Aankoop: "Consumenten kunnen een klacht indienen"

Volgens Consumentenorganisatie Test-Aankoop komen valse kortingen wel vaker voor. Naar aanleiding van het WK Voetbal kreeg de organisatie al enkele klachten binnen.

"De consument kan vergelijkingswebsites gebruiken om de prijzen te vergelijken. Mensen gaan ook best niet zomaar af op de eerste de beste slogan of een mooie doorstreepte prijs, want dan kan je wel eens bedrogen uitkomen", zegt woordvoerder Simon November.

Consumenten die bedrogen uitkomen kunnen kunnen een klacht indienen bij de FOD Economie. "Ook bij Test-Aankoop kan je een klacht indienen via de klachtenbox. Mensen kunnen die klacht openbaar maken zodat andere mensen gewaarschuwd worden."