Gedaan met laptop-, heggenschaar- en radioshop: Coolblue stopt met 300 aparte webshops

De Nederlandse onlinewinkel Coolblue stopt met zijn meer dan 300 kleinere webwinkeltjes. Zij gaan op in de algemene site van de webshop. Ook wil Coolblue de systemen achter de winkel meer automatiseren.

De vele webwinkeltjes van de onlinewinkel - van laptops, hometrainers, wasmachines over heggenscharen tot radio's - leiden voortaan bezoekers automatisch door naar de hoofdsite van Coolblue. "Zo komt de klant sneller bij het juiste product", aldus het bedrijf.

"Het overgaan naar één domein was best spannend", zegt oprichter Pieter Zwart. "De commerciële consequenties zijn gigantisch groot: nu kunnen we sneller gaan automatiseren en doorontwikkelen."

Coolblue werd in 1999 opgericht en groeide uit tot een van de grootste onlinewinkels van Nederland en België. Het bedrijf begon met heel specifieke domeinnamen, zoals laptopshop.nl, in de hoop dat die hoog zouden scoren bij zoekopdrachten. Voor elke groep producten kwam er een nieuwe shop bij en uiteindelijk had Coolblue meer dan driehonderd aparte webwinkels. Behalve de onlinewinkel zijn er intussen zes fysieke winkels in Nederland en drie in België.