Archiefbeeld ter illustratie.

Internetdiefstal piekt door Whatsapp en sociale media: meer dan 1.300 Belgen bestolen op 3 maanden tijd

In de eerste drie maanden van dit jaar raakten maar liefst 1.361 mensen geld kwijt omdat ze via internetbanking bestolen werden. Dat is 60 procent meer dan een jaar eerder. En zo goed als alle gevallen zijn toe te schrijven aan phishing, een techniek om uw codes en privégegevens te stelen.

1.361 gevallen van fraude via internetbankieren op drie maanden tijd (+60%), alles samen goed voor een gestolen som van 1,95 miljoen euro (+215%). Het gaat bijzonder hard voor internetdieven, zo blijkt uit cijfers van de bankenfederatie Febelfin. Zeker als je weet dat ze in heel 2017 in totaal zowat 2,5 miljoen euro buitmaakten.

Bijna alle gevallen zijn het gevolg van de intussen klassieke techniek 'phishing'. Daarbij sturen fraudeurs een bericht in naam van een bank of een andere instelling (politie, federale overheidsdienst, ...) om uw vertrouwen te winnen.

In dat bericht staat een link die leidt naar een valse website. Daar moet u uw bancaire codes ingeven: wachtwoorden waarmee u zich aanmeldt, de cijferreeks die u ingeeft of uw pincode. Die gegevens gebruiken de internetcriminelen dan om in te loggen op uw internetbankingaccount en uw geld te stelen.

Hoe doen die dat?

Phishing mag dan wel een klassieke en gekende techniek zijn, de dieven vinden voortdurend nieuwe wegen om hem toe te passen. Naast vervalste mails gebruiken ze nu ook telefoontjes, sms'en, whatsappberichten, social mediaboodschappen en online zoekertjes.

Geen enkele officiële instelling - en zeker uw bank niet - zal ooit vragen naar uw persoonlijke codes. Die moeten geheim blijven.

Isabelle Marchand, woordvoerster van Febelfin

Zo sturen ze bijvoorbeeld berichten uit in naam van warenhuizen of pretparken met daarin grote kortingen of wedstrijden. Of ze contacteren verkopers op tweedehandssites en vragen hen via een link hun gegevens door te geven.

Hoe kan ik zien dat er iets mis is?

De fraudeurs worden almaar professioneler en dus ook hun berichten. Het wordt dus almaar moeilijker om een vervalste website te herkennen. 

"Toch is er één basiskenmerk waarmee phishing kan worden 'ontmaskerd'", zegt Isabelle Marchand, woordvoerster van Febelfin. "Elk bericht - of het nu een e-mail, SMS of social media bericht betreft - die via een link doorverwijst naar een site om codes door te geven is fraudeleus. Geen enkele officiële instelling - en zeker uw bank niet - zal ooit vragen naar uw persoonlijke codes. Die moeten geheim blijven."

Wat moet ik doen als ik toch bestolen ben?

Neem zo snel mogelijk contact op met uw bank, zegt Marchand. Zij gaan in eerste instantie uw kaart of rekening blokkeren. 

"Daarna zal de bank een onderzoek voeren naar de omstandigheden waarin de fraude zich heeft voorgedaan. We zien dat de meeste banken de fraude gaan terugbetalen, tenzij er sprake is van bedrog, opzettelijkheid of grove nalatigheid. Maar in de meeste gevallen is de consument beschermd."

Herbeluister hier het gesprek met Isabelle Marchand van Febelfin in "De ochtend":