Louboutin kan iconische rode zool voorlopig beschermen

Louboutin, het schoenenmerk met de rode zolen, heeft een eerste overwinning geboekt in de bescherming van die rode zool. Het Europees Hof van Justitie zegt namelijk dat de rode zool voorlopig beschermd wordt omdat het om een kleur gaat, en niet om een vorm. Om een vorm te beschermen zijn er veel strengere voorwaarden. Het is wel maar een voorlopige beslissing, nu moet een rechtbank in Nederland zich nog definitief uitspreken. 

Louboutin-schoenen zijn een begrip in de modewereld: zowel de rode zool als het prijskaartje doen de schoenen opvallen. En dus doet Louboutin er alles aan om die rode zool te beschermen, tot in de rechtszaal toe. Zo daagde Louboutin een Nederlandse schoenenzaak voor de rechter omdat die in 2012 damesschoenen met hoge hakken en rode zool had verkocht.

Kleur of vorm?

De Nederlandse keten beargumenteerde echter dat Louboutin geen alleenrecht kon hebben op de rode zool, omdat die zool als vorm niet kan beschermd worden onder het merkenrecht. De rechtbank in Den Haag kon de knoop niet doorhakken en vroeg daarom duidelijkheid aan het Europees Hof van Justitie. In essentie komt de discussie neer op de vraag of het om de kleur of de vorm gaat.

En daar is het Europees Hof nu duidelijk over: Louboutin heeft een kleurmerk aangevraagd en geen vormmerk. Als het een vormrecht zou hebben aangevraagd, gelden er inderdaad een aantal uitzonderingen die het moeilijker maken om de vorm van het product te beschermen. Die uitzonderingen gelden niet wanneer het om een kleur gaat, dus voorlopig wordt de rode Louboutin-zool beschermd.

De zaak gaat nu weer terug naar de Nederlandse rechtbank. Die moet definitief beslissen of Louboutin het monopolie over zijn rode zool behoudt.