De kracht van glanzend rood: hoe Christian Louboutin het licht zag dankzij nagellak en 5 andere weetjes

Louboutins zijn onder fashionista's wereldwijd iconisch te noemen. De "perfecte" hoge hak met rode schoenzool staat symbool voor luxueuze elegantie. Geen rode loper zonder. Het was de Fransman Christian Louboutin die ermee op de proppen kwam, nadat hij een museum had bezocht dat vrouwen verbood om hakken te dragen. Zes wetenswaardigheden over Louboutin(s), van de assistente met rode nagellak tot een relletje met Vlaams Belang-politica Anke Van dermeersch.

1. De tuinarchitect

Christian Louboutin wordt geboren in 1963 in de modestad Parijs. Hij heeft niet meteen zin in school, spijbelt vaak en wordt uiteindelijk de schoolpoort uitgezet op zijn 16de. Louboutin vertoeft liever in clubs en theaterzalen waar hij begint te werken in de Folies Bergère. Omringd door danseressen doet hij de nodige inspiratie op.

Op zijn 18 versiert hij een baantje bij de Franse schoenenontwerper Charles Jourdan. De jonge Louboutin leert er de kneepjes van het vak. Hij keert op zijn 23ste wel terug naar de schoolbanken, maar dan om landschapsarchitectuur te studeren. Hij heeft een grote passie voor mooie tuinen en laat de mode even voor wat het is.

2. Dat ene museumbezoek

Christian Louboutin groeit op tussen de vrouwen: zijn vader is er niet vaak, zijn moeder en drie zussen des te meer. Hij weet wat hun verzuchtingen zijn. Dat in combinatie met een bezoek aan het Museum voor Afrika en Oceanië als kind zet hem aan het denken. In het museum hangt een verbodsteken voor stiletto's. De hoge hakken kunnen de parketvloer beschadigen.

"Ik had nog nooit zulke schoenen gezien", zegt Louboutin daarover. Hij krijgt ook een boek cadeau van een vriend. Een boek over Roger Vivier, schoenenontwerper in de jaren 50 voor Dior én de man die de naaldhak van 6 naar 8 cm brengt. Voor Louboutin het duwtje in de rug om zelf schetsen te maken van schoenen. Hij wil een schoen die vrouwen inspireert en hen kracht geeft, en dat ook uitstraalt.

Schets van Christian Louboutin.

3. Pantone 18-1663TP

Begin jaren 90 werkt Louboutin niet meer in opdracht van. Hij start zijn eigen zaak, en woont en leeft in zijn atelier in Parijs. In 1993 is de fameuze rode zool daar plots met dank aan Louboutins assistente die haar nagels rood (de specifieke kleur Pantone 18-1663TP) aan het lakken is. Louboutin kijkt gefascineerd naar haar, neemt haar potje nagellak over en schildert als experiment op de zool van een schoen. Hij besluit meteen de zolen van zijn collectie knalrood te maken als statement dat seizoen.

Oh God, rode zolen zijn flirterig

"Wat een revelatie! Oh God, rode zolen zijn flirterig", vat de ontwerper het concept enthousiast samen. Hij adverteert niet. De beste gratis reclame komt er wanneer prinses Caroline van Monaco gefotografeerd wordt met zijn hoge hakken in haar winkeltas. Louboutin is gelanceerd.

4. Prijzige schoenen

Louboutins zijn ambachtelijk (maat)werk en er hangt een stevig prijskaartje aan vast, van gemiddeld 500 tot 5.000 euro voor een elegant stel. "Ik wil geen schoenen maken van slechte kwaliteit", rechtvaardigt Louboutin de prijs. De kopers, van wereldsterren tot huisvrouwen (én mannen), laten het niet afweten.

Volgens The New Yorker gaan jaarlijks 500.000 paar schoenen over de toonbank. Louboutin zit intussen niet stil: in 2003 komt het merk met handtassen op de designermarkt en in 2011 wordt de lijn uitgebreid met mannenschoenen (foto).  

5. Belgisch relletje

Vlaams Belang-politica Anke Van dermeersch draagt in 2013 Louboutins voor een postercampagne van Vrouwen Tegen Islamisering met als slogan "Vrijheid of islam". Fabrikant Louboutin is not amused en vindt dat het merk daardoor schade wordt toegebracht. Van dermeersch past het campagnebeeld aan: ze maakt onder meer van de rode zool een gele en gaat voor nieuwe foto's neerliggen.

In het programma "Van Gils & gasten" zegt de voormalige Miss België omonwonden dat ze eigenlijk geen fan is van Louboutins. "Ik draag geen schoenen die een half maandloon kosten. Ze zitten zelfs niet comfortabel", aldus Van dermeersch. Louboutin ziet dat oncomfortabele aspect trouwens lichtjes anders (lees verder onder de beelden).  

Video player inladen ...

6. "Het lijden waard"

Torenhoge hakken zijn niet noodzakelijk makkelijk om te flaneren, maar de visie van Louboutin is dat "vrouwen dankbaar zijn om pijnlijke schoenen te dragen". "Er zit een element van verleiding in schoenen dat niet voor mannen bestaat. Schoenen voor mannen draaien om elegantie of rijkdom, ze spelen niet het innerlijke uit. Een vrouw kan sexy, charmant, ondeugend of verlegen zijn met haar schoenen."