Belga

Modeontwerper Dries Van Noten verkoopt meerderheidsaandeel aan Spaanse groep Puig

De Belgische modeontwerper Dries Van Noten heeft een meerderheidsaandeel in zijn bedrijf verkocht aan de Spaanse groep Puig. Van Noten blijft wel creatief directeur en voorzitter van de raad van bestuur.

Modeontwerper Dries Van Noten heeft een meerderheidsaandeel in zijn bedrijf verkocht aan de Spaanse groep Puig. Dries Van Noten blijft wel creatief directeur, en zal ook de raad van bestuur voorzitten. Dat meldt de toonaangevende modewebsite "Business of Fashion".

Dries Van Noten richtte zijn eigen label op in 1986, en zijn bedrijf bleef tot nu onafhankelijk. Die lange periode - 32 jaar - is vrij uniek in de modewereld: Van Noten was een van de weinige ontwerpers die de volledige controle had over zijn modelabel.

De etalage van Dries Van Noten in Singapore (2015)

De Spaanse groep Puig is het moederbedrijf van modehuizen als Nina Ricci, Paco Rabanne en Caroline Herrera. 

Van Noten (60) maakte deel uit van de Antwerpse Zes, een generatie uiterst succesvolle modeontwerpers die in de jaren tachtig afstudeerde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen. Hij liet een paar jaar geleden al doorschemeren dat zijn label wellicht niet eeuwig onafhankelijk zou blijven.