AFP or licensors

Datalek bij Orange: 15.000 klanten getroffen

Bij telecom operator Orange zijn gegevens van 15.000 klanten gelekt. Dat gebeurde twee weken geleden al, maar de getroffen klanten werden pas gisteren op de hoogte gebracht. Bij het lek zijn er mogelijk adressen, rekeningnummers en namen gestolen. Orange raadt haar klanten aan om waakzaam te zijn voor identiteitsdiefstal.

Getroffen klanten moeten de komende weken en maanden extra opletten voor pogingen tot phishing of identiteitsdiefstal. De dieven kunnen de buitgemaakte gegevens gebruiken om nog meer gegevens te bemachtigen, bijvoorbeeld door valse e-mails of sms’en te sturen. “Ze moeten ons elke poging tot misbruik melden”, waarschuwt woordvoerster Annelore Marynissen. “We hebben een mail gestuurd met informatie over hoe ze identiteitsdiefstal kunnen vermijden en er is ook een mailadres waar ze terechtkunnen met vragen.”

De klanten zijn pas twee weken na het lek op de hoogte gebracht. Orange zegt dat het die tijd nodig had om de juiste stappen te nemen en de impact van het lek in te schatten. “We hebben meteen de gegevensbeschermingsautoriteit  ingelicht. We moesten ook onderzoeken over welke klanten het ging en welke gegevens mogelijk gestolen waren. Zodra we dat wisten, hebben we de slachtoffers op de hoogte gebracht.” Wie geen e-mail heeft ontvangen, moet zich volgens de operator geen zorgen maken.