AFP or licensors

Luisteren onze smartphones ons af?

Heeft u weleens het gevoel gehad dat uw smartphone u afluistert voor reclame-doeleinden? Professor Bart De Boer van het VUB Artificial Intelligence Lab vertelt ons hoe waarschijnlijk dat is en hoe we de proef op de som kunnen nemen.

Luisteren onze smartphones ons af? Dat is de vraag die Radio 1-redactrice Babette Moonen zich stelde nadat zij advertenties over babykleding op haar sociale mediakanalen had ontvang. Dat is op zich niet vreemd, ware het niet dat zij de avond ervoor met een vriendin over dit onderwerp had gepraat.

Advertenties over babykleding

"Ik zoek nooit babykleding op. Wel had ik een hele avond over dit onderwerp gepraat. Ik kreeg dus meer en meer het gevoel dat mijn smartphone het gesprek had afgeluisterd", zegt Babette.

Om dit verder te onderzoeken voerde zij bewust een aantal gesprekken met haar vriend over vooraf vastgelegde producten, met haar smartphone in de buurt. "Twee tot drie dagen later ontving ik reclame op mijn Facebook- en Instagramtijdlijn gerelateerd aan die producten. Nochtans kozen we bewust producten die we nooit gebruiken."

Erg onwaarschijnlijk

Betekent dit dat onze smartphones al onze gesprekken afluisteren voor marketing-doeleinden? "Dat is erg onwaarschijnlijk", zegt Professor Bart De Boer van het VUB Artificial Intelligence Lab. "Technisch gezien is het wel mogelijk. Maar de vraag is: is al die moeite nodig? Gebruikers geven al zo veel informatie over zichzelf vrij dat het me overbodige moeite lijkt voor bedrijven om gesprekken af te luisteren." Volgens professor De Boer zouden we dit daarnaast ook al snel merken aan onze batterij en aan ons dataverbruik.

Doe zelf de test

Voor wie dit zelf wil uittesten raadt professor De Boer aan om de zogenoemde "confirmation bias" te vermijden: misschien had je bepaalde advertenties eerder ook al gezien maar vallen ze nu pas op. Daarom raadt hij aan om vooraleer je zelf de test doet, bij te houden welke advertenties je ziet op je smartphone.

Daarnaast is het volgens hem erg moeilijk om 100 procent willekeurig een onderwerp uit te kiezen voor een dergelijk onderzoek. Het is mogelijk dat je onbewust producten op de lijst plaatst waar je recent advertenties van hebt gezien. "Maak een lijst op van 10 producten. De eerste 4 schrap je. Met de andere kan je verder", raadt professor De Boer aan.

Als je deze valkuilen vermijdt, kan je dus aan de slag met je eigen onderzoek. Wie meedoet, kan zijn resultaten op sociale media delen met de hashtag #nieuwefeiten of door te mailen naar nieuwefeiten@radio1.be

Herbeluister het volledige gesprek uit "Nieuwe feiten" hieronder: