Lieven Boeve, topman Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

Onderwijskoepels reageren op kritiek Bourgeois: "Dit is een valse tegenstelling"

"De slinger is te veel doorgeslagen naar welbevinden", zei Vlaams minister-president Geert Bourgeois in "De zevende dag" en die stelling oogst heel wat reactie. Ook de onderwijskoepels van het katholieke onderwijs en het gemeenschapsonderwijs (GO!) laten van zich horen. "Welbevinden is net een voorwaarde voor goed onderwijs."

Bourgeois maakte zich vanochtend zorgen over de kwaliteit van ons onderwijs en wees daarvoor naar het feit dat het onderwijs te veel aandacht heeft voor "het welbevinden" van leerlingen en te weinig voor "excellentie" en "inspanningen leveren". 

Lieven Boeve, topman van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen, voelt zich aangesproken. "Dit is een valse tegenstelling. Het is jammer dat we daar telkens opnieuw op uitkomen. Het is niet óf welbevinden, óf kwalitatief onderwijs. Nee, welbevinden is net een voorwaarde voor goed onderwijs."

"Werken aan welbevinden op school staat niet op zichzelf. Het staat precies in functie van het leren van de leerlingen. Precies om goed te kunnen leren, voelen leerlingen zich best goed in hun vel. Dat omdraaien, is voor niks nodig en vereenvoudigt het debat op zo'n manier dat je gemakkelijk tot polarisatie komt. Ik denk niet dat het onderwijs daarvan gediend is."

Precies om goed te kunnen leren, voelen leerlingen zich best goed in hun vel. Dat omdraaien, is voor niks nodig

Lieven Boeve, topman Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Bij het GO klinkt eenzelfde geluid. "Voor het GO! zijn zowel welzijn als kwalitatief onderwijs belangrijk", zegt woordvoerster Nathalie Jennes." Wij willen dat leerlingen graag naar de school gaan. Dat gaat hand in hand met excelleren."

En de kwaliteit?

Het vertrekpunt van de kritiek van Bourgeois was wel een aantal recente studies over de dalende kwaliteit van het onderwijs. "We hebben een aantal internationale onderzoeken gehad, die wake-upcalls zijn", geeft Boeve toe. "We moeten daarbij met waakzaamheid kijken naar wat er in het onderwijs gebeurt. Maar dan zeggen dat we te veel inzetten op welzijn en dat we daardoor niet meer aan leren toekomen, dat is precies die valse tegenstelling." 

Wij zijn voorstander van sterke eindtermen. Daar kunnen wij als onderwijsnet onze schouders onder zetten om die kwaliteit hoog te houden

Nathalie Jennes, woordvoerster GO!

Hoe kunnen we de kwaliteit van het onderwijs dan hoog houden? "Ik denk dat we vooral moeten kijken naar wat er in de klas zelf gebeurt", vindt Boeve. "En dan via professionalisering, via begeleiding op de klasvloer, en ook via die nieuwe leerplannen, inzetten op het verhogen van de kwaliteit van het onderwijs."

Jennes beaamt dat: "Ook wij vinden de kwaliteit belangrijk en het baart ons zorgen dat bepaalde studies uitwijzen dat die kwaliteit zou dalen. Daarom zijn wij voorstander van sterke eindtermen. Daar kunnen wij als onderwijsnet onze schouders onder zetten om die kwaliteit hoog te houden."

Wat vindt u? Is er in het onderwijs te veel aandacht voor het 'welbevinden' van de leerlingen en te weinig voor 'uitblinken'? Ga mee in discussie op onze Facebookpagina: