Nieuw schilderij van barokke kunstenares Michaelina Wautier ontdekt; meteen aangekocht door Fernand Huts

Nog maar pas leert Vlaanderen de vergeten barokke kunstenares Michaelina Wautier kennen, of er duikt al een nieuw werk van haar op: “Elk zijn meug”. En Fernand Huts doet het weer: zijn stichting heeft het schilderij meteen gekocht.

Het schilderij werd door een particuliere verzamelaar aangeboden bij een veilinghuis in Keulen. Het was toegeschreven aan Jacob van Oost, maar omdat er twijfel rees, werd experte Katlijne Van der Stighelen om advies gevraagd. Zij concludeerde dat het van Michaelina Wautier is, op basis van de sterke stijlovereenkomsten met haar ander werk. “Ze wisselt schijnbaar moeiteloos af tussen zeer subtiele penseelstreken en krachtig kleurgebruik."

Gekocht door Fernand Huts

Het schilderij is vorige maand aangekocht door de kunststichting van zakenman Fernand Huts en het wordt vanaf vandaag al geëxposeerd op de tentoonstelling  "Michaelina Wautier, de leading lady van de barok" in het MAS in Antwerpen.  Huts kocht vorig jaar al een ander werk van Wautier: "Studie van een jonge vrouw", ook te zien in het MAS. Huts kwam recent nog in het nieuws als koper van de "Atlas Maior" van de Nederlandse cartograaf Blaeu.
(alle informatie over het barokjaar vindt u hiernaast)

 

Informeel, vol spanning en spel

Curator Katlijne Van der Stighelen zegt dat het nieuw-ontdekte schilderij erg vies was, maar dat ze er toch meteen zeker van was dat het van Wautier was. Het schilderij heeft intussen een eerste opknapbeurt gekregen. Het toont twee jongens en is een illustratie van het spreekwoord "Elk zijn meug" of "ieder zijn deel". De ene jongen, in het wit, houdt een half ei vast met een koekje van bladerdeeg; de andere jongen, donker gekleed, lijkt het te willen pakken. "Het is een informele scène vol spanning en spel, " zegt Van der Stighelen.

Michaelina Wautier is dé ontdekking van het barokjaar in Antwerpen. Curator Van der Stighelen zei bij de opening van de tentoonstelling in het MAS:  "Michaelina was te goed om door de kunstgeschiedenis te worden opgemerkt. Ze speelt met licht als Caravaggio. Ze maakt publiekslievelingen als Vermeer. Ze staat dicht bij de mensen, ze ontroert, ze overstijgt de barok."