Aantal verkeersdoden daalt in bijna heel Europa. Welke landen scoren goed en welke minder?

Het aantal verkeersdoden in België is met 26 procent gedaald tegenover 2010. Daarmee scoort ons land beter dan het Europese gemiddelde van 20 procent. Dat blijkt uit een nieuw rapport van de European Transport Safety Council (ETSC). Hoe doet de rest van de Europese landen het?

Het aantal verkeersdoden is in Europa gedaald van 31.595 doden in 2010 naar 25.249 doden in 2017. Een daling van zo’n 20 procent. Ook in alle andere Europese landen daalde het aantal, met uitzondering van één land. In Malta steeg het aantal doden met 26,7 procent. Al moet dat cijfer meteen in perspectief worden geplaatst. Het aantal doden is er gestegen van “slechts” 15 doden in 2010 naar 19 doden vorig jaar.

Daarom is het beter om de cijfers van het aantal doden per miljoen inwoners te vergelijken. In Roemenië zijn er in 2017 99 verkeersdoden per miljoen inwoners gevallen. Dat is bijna 2 keer zoveel als het Europese gemiddelde van 50 doden per miljoen inwoners. Ook Bulgarije, Servië en Kroatië scoren slecht, met respectievelijk 99, 96 en 82 verkeersdoden per miljoen inwoners. Helemaal bovenaan het lijstje staan Noorwegen (20 doden/miljoen inwoners) en Zweden (25 doden/miljoen inwoners). 

En België?

België doet het met 55 verkeersdoden per miljoen inwoners iets minder goed dan het Europese gemiddelde. Maar ons land is wel aan een inhaalbeweging bezig. Het totale aantal verkeersdoden daalde in België met 26 procent tegenover 2010. Voor Vlaanderen alleen zijn de cijfers zelfs nog beter. Het aantal verkeersdoden daalde van 437 doden in 2010 tot 290 doden vorig jaar. Een daling van 34 procent.

Landen waar het aantal verkeersdoden nog sterker daalde zijn Noorwegen (-49,5%), Griekenland (-41.3%), Estland (-39,2%), Letland (-37,6%) en Litouwen (-35,8%). In Nederland daalde het aantal het minst: 4,2 procent minder verkeersdoden tegenover 2010. Die matige daling is te verklaren doordat Nederland in 2010 al een relatief laag aantal verkeersdoden had. De marge om nog verder te dalen, is in Nederland dus kleiner.