Henning Bode/laif

Belgische bierexport tweemaal groter dan consumptie in eigen land

De export van Belgisch bier is in 2017, zoals in vorige jaren, verder gestegen. De brouwers verscheepten in totaal 15,81 miljoen hectoliter naar het buitenland, goed voor een stijging op een jaar tijd met 8,7 procent. De export is zo voor het eerst tweemaal zo groot als de binnenlandse bierconsumptie. De Belgische bierconsumptie zette de jarenlange dalende trend voort, ditmaal met een daling met 1,6 procent.

Sectororganisatie Belgische Brouwers publiceerde woensdag de nieuwste jaarcijfers. De bierconsumptie in eigen land daalde met 1,6 procent tot 7,57 miljoen hectoliter.

"Het is al beter dan de daling met 3,3 procent in 2016, maar het blijft negatief. Het is een bevestiging van de trend van lagere consumptie die al 25 jaar duurt", zegt Jean-Louis Van de Perre, voorzitter van de Belgische Brouwers.

De binnenlandse consumptie nam verder af omdat de horeca het moeilijk blijft hebben (-3%), al houdt de verkoop in de winkels min of meer stand. Er is ook een shift van pils naar speciaalbieren die op de volumes weegt.

Meer alcoholvrij

De alcoholvrije en alcoholarme bieren (bieren tot 3,5% alcohol) zitten dan weer in de lift, nu de brouwers zich op dit segment geworpen hebben. Alcoholvrij en alcoholarm waren vorig jaar goed voor 5 procent van de bierconsumptie. Een "niet te verwaarlozen marktaandeel", zegt de voorzitter. Alleen alcoholvrij is goed voor ongeveer 3 procent van de markt, zowat een verdubbeling.

Unieke biercultuur

De export is inmiddels goed voor 70 procent van de totale productie. Vooral de export buiten de EU (+17%) boerde goed. uitschieters zijn de Verenigde Staten (+20 procent tot 2,65 miljoen hectoliter), maar ook China en Zuid-Korea. Frankrijk blijft het belangrijkste exportland (4,23 miljoen hectoliter). Op de tweede stek staan voortaan de VS, voor Nederland dat voorbij gestoken werd (2,63 miljoen hectoliter).

De Belgische bieren zijn erg populair in het buitenland. "Wij hebben kwaliteit, diversiteit en traditie", zegt Van de Perre. "De Belgische biercultuur is nu door UNESCO erkend. Dat toont aan dat we uniek zijn. Onze bieren zijn ondertussen ook in de hele wereld beschikbaar. Grote en kleine brouwerijen werken samen om de beste producten in de markt te zetten."

Rode Duivels en goed weer

Voor 2018 is Van de Perre zelfs hoopvol dat de daling van de binnenlandse consumptie eindelijk stopt. "Het jaar is beter begonnen", met een hogere consumptie in de eerste maanden.  "Hopelijk krijgen we deze zomer nog veel goed weer en presteren de Rode Duivels goed op het WK in Rusland. Dat zijn zaken die de binnenlandse consumptie kunnen aanzwengelen."