Video player inladen ...

Belgische voedingsindustrie boomt dankzij export. "Maar Belgen zelf gaan steeds vaker naar het buitenland voor voeding"

De Belgische voedingsbedrijven voeren meer en meer producten uit naar het buitenland. Maar in ons eigen land worden steeds minder Belgische voedingsproducten verkocht. Dat blijkt uit de jaarcijfers van Fevia, de koepel van de Belgische voedingsbedrijven. Door taksen, heffingen en hoge loonkosten zijn voedingsproducten duur in ons land, en daardoor gaan Belgen vaker de grens over om te winkelen.

Belgen die met een goedgevulde winkelkar buitenstappen bij de Auchan in Frankrijk of de Albert Heijn in Nederland: het is een vertrouwd beeld aan het worden op zaterdag. En de Belgische voedingsindustrie voelt dat. Vorig jaar is de verkoop van Belgische voeding in ons land met meer dan 2 procent gedaald. Volgens Jean Eylenbosch, voorzitter van Fevia, is de verklaring duidelijk: "Voeding is duur in België. Dat komt onder meer door allerlei taksen en heffingen, maar ook door de hoge loon- en energiekosten. En dus is het voor de consument heel verleidelijk om over de grens te gaan shoppen, zeker als je weet dat de helft van de bevolking op minder dan 50 kilometer van een grens woont."

En het is soms absurd. Een pot yoghurt die bij Danone in Rotselaar gemaakt is, kost in een Franse winkel minder dan in een Belgische supermarkt. En dus steken Belgen zelfs voor Belgische producten de grens over. "Ze gaan Belgische dranken kopen in het buitenland, Belgische zuivel... En eens ze daar dan zijn, zien ze  ook de rest van het gamma en doen ze daar al hun boodschappen."

Japanners stellen hoge eisen aan voeding. Zij zijn zeer geïnteresserd in onze producten, zoals koekjes

Jean Eylenbosch, voorzitter Fevia

Export doet het wel goed

En toch doet de Belgische voedingsindustrie het goed. Zeer goed. De omzet is vorig jaar met ruim 5 procent gestegen, en de werkgelegenheid in de sector blijft groeien. Dat komt vooral door de export. "Naar de buurlanden, maar ook verre landen zoals de VS, China en Japan zijn zeer geïnteresseerd in onze voedingsproducten," zegt Eyelenbosch. "Japanners bijvoorbeeld stellen hoge eisen aan voeding, daar doen onze koekjes het goed, maar ook een heleboel andere producten. En dankzij die export kunnen wij hier in België volop investeren in onze productie en in jobs."

Toch hangen er ook donkere wolken boven die export. "We zien dat veel landen protectionistischer worden, en hun eigen voedingsmarkt gaan beschermen. En in Europa komt daar ook de Brexit bij. Welk effect gaat die hebben op onze export naar het Verenigd Koninkrijk?"

"Houd de consument in België"

De voedingsbedrijven vragen van de overheid meer inspanningen om de Belgische productie én de export veilig te stellen, en de Belgische consument in België te houden. De vele taksen en heffingen op voeding, zoals verpakkings- en gezondheidstaksen, zijn de sector een doorn in het oog. Daarnaast moeten de loon- en energiekosten omlaag, vindt Fevia. En tenslotte moet de export gestimuleerd worden door de kwaliteit van Belgische producten in de kijker te zetten.

VIDEO: bekijk hieronder de reportage uit "Het journaal"

Video player inladen ...