Benetton onder vuur voor reclamecampagne met migranten

Het Italiaanse kledingbedrijf United Colors of Benetton krijgt kritiek na de lancering van een controversiële reclamecampagne met foto's van migranten die gered werden uit de Middellandse met het schip Aquarius.

SOS Méditerranée, de hulporganisatie die de redding uitvoerde, heeft Benetton sterk veroordeeld omdat "het foto's van mensen in nood gebruikt".

De organisatie distantieert zich in een verklaring op Twitter van de reclamecampagne en vindt dat de "waardigheid van overlevenden te allen tijde moet worden gerespecteerd”.

De campagne, die online en in de Italiaanse krant La Repubblica verscheen, bevatte twee foto's die op 9 juni zijn gemaakt tijdens een reddingsoperatie van honderden migranten door de Duitse ngo SOS Méditerranée met de Aquarius.

Reactie Italiaanse minister Salvini

Ook de Italiaanse minister van Binnenlandse Zaken Matteo Salvini tweette: "Ben ik de enige die dit verachtelijke vind?"

Salvini, de leider van de radicaal-rechtse Lega, weigerde om het schip Aquarius de toestemming te geven om aan te meren in Italië. Salvini beloofde tijdens de recente Italiaanse verkiezingen om zich hard op te stellen tegen migratie. Italië is een van de belangrijkste toegangspunten voor migranten die van Noord-Afrika naar Europa trekken.

Het schip Aquarius, met 629 geredde migranten aan boord, werd ook door Malta afgewezen.  Uiteindelijk besliste de Spaanse regering om het schip te laten aanmeren in Valencia.

Campagne Benetton

De reclamecampagne van Benetton waarin de migranten figureren, is ontworpen door de controversiële Italiaanse fotograaf Oliviero Toscani. Hij noemde de beelden "dramatisch" en zei dat "de kritiek van Salivini hem doen beseffen dat hij gelijk heeft".

Toscani staat sinds de jaren tachtig bekend om zijn controversiële foto’s voor het kledingbedrijf. De fotograaf zegt dat zijn campagnes, die gaan over onderwerpen als mensenrechten, religie en racisme, bedoeld zijn om het bewustzijn over deze kwesties te vergroten.

Zo beledigde Toscani eerder de rooms-katholieke kerk van Italië met een foto van een priester en een kussende non. Hij verloor zijn baan bij Benetton in 2000 nadat het bedrijf zich had moeten verontschuldigen voor een campagne met de titel "We, on death row". De campagne toonde foto's van ter dood veroordeelde gevangenen in de VS.  Sinds februari dit jaar is Toscani opnieuw bij het kledingmerk aan de slag.

AP1996