Video player inladen ...

Dit is de Hesla: een elektrische auto die 1.100 kilometer haalt zonder te herladen

Een portie technisch vernuft en een stevige som geld, dat had de Groningse jongeling Max Holthausen (19) nodig om zijn idee waar te maken: de actieradius van een elektrische Tesla meer dan verdubbelen. Het geheim: Holthausen zorgde ervoor dat je de batterijen van de Tesla niet alleen kan laden via de stekker, maar ook met waterstof via een brandstofcel. De Hesla was geboren. 

Waterstofauto's, Tesla-oprichter Elon Musk moet er niet van weten. Hij noemde het concept al "ongelooflijk dom", "verbijsterend stom" en heeft de brandstofcellen ('fuel cells') van zulke wagens in zijn geheel eigen stijl omgedoopt tot "fool cells". Volgens hem gaat er door het gebruik van waterstof te veel energie verloren. Een Tesla op waterstof zit er dus niet meteen in.

Maar dat is dan buiten de 19-jarige techneut en autofanaat Max Holthausen uit Groningen gerekend. Die zag namelijk wél wat in een waterstof-Tesla. De jongeman is een telg van een ondernemersfamilie. Het familiebedrijf Holthausen Groep is gespecialiseerd in gassen - waaronder ook duurzaam gewonnen waterstof - en brandbeveiliging en bouwt voor overheden geregeld voertuigen om tot waterstofwagens. Zo plaatsen ze bij traditionele elektrische wagens naast de batterijen een brandstofcel en een waterstoftank, waardoor die probleemloos dubbel zoveel kilometers aankunnen als normaal.  

Max Holthausen (19) bouwde een Tesla om tot 'zijn' Hesla.

Dankzij Max is de Holthausen Groep nu ook de eerste ter wereld die erin geslaagd is de waterstoftechnologie in te bouwen in een Tesla. Max kocht een Tesla Model S, plaatste een waterstoftank in de koffer en monteerde een brandstofcel onder de motorkap. Resultaat: een Tesla die niet langer meer alleen op stroom uit batterijen rijdt, maar ook op waterstof. Max doopte hem meteen om tot Hesla. Een knipoog naar het chemische symbool voor waterstof: H, dat ook de eerste letter van zijn familienaam is. 

Er kan genoeg waterstof mee om 700 km te rijden bovenop het huidige bereik van de accu's. Dat betekent dat je er ongeveer 1.100 km ver mee geraakt

Max Holthausen

1.100 kilometer

"Ik heb in de auto zelf een brandstofcel geïnstalleerd", legt Holthausen uit. "Daar stoppen we waterstof, lucht en koelvloeistof voor de koeling in. Die brandstofcel maakt daaruit stroom. Daarmee laden we dan al rijdend de batterij op." Een van de grootste moeilijkheden was volgens hem om de Tesla-software duidelijk te maken dat de wagen nog een andere energiebron moest aanvaarden.

Max Holthausen toont de brandstofcel die hij onder de motorkap installeerde.

Maar mits wat technische handigheidjes lukte het. En u voelt het al aan uw water: dankzij de waterstof geraakt de Hesla een pak verder dan een gewone Tesla. "Er kan genoeg waterstof mee om 700 km te rijden bovenop het huidige bereik van de accu's. Dat betekent dat je er ongeveer 1.100 km ver mee geraakt."

Holthausen beweert dat hij die ongewone lange afstand haalt in gewone rijomstandigheden: gemengd stadsverkeer, waar hij voortdurend met stoppen en rond de 40 kilometer per uur rijdt, gecombineerd met een plattelandsparcours, met snelheden van 50 kilometer per uur, en een stevig stuk op de autosnelweg op cruise-control rond de 130 kilometer per uur. De enige voorwaarden: een rustige rijstijl en goede weersomstandigheden (zomerweer en niet te veel tegenwind).

Echt groen

Bijtanken gaat bovendien bijzonder snel, dankzij de waterstoftechnologie. "Binnen 3 minuten kunnen we de tank met waterstof vullen. Dan kunnen we weer 700 kilometer verder." En als je de batterijen op de traditionele manier oplaadt, heb je daar dus nog eens 400 kilometer bij. 

We konden zelf ervaren dat de wagen amper aan vinnigheid inboet. De Hesla accelereert nog altijd spectaculair snel, sneller dan een auto op een gewone verbrandingsmotor. Zelfs het extra gewicht van de brandstofcel en waterstoftank kan de zware auto blijkbaar probleemloos aan. En er blijft nog genoeg ruimte over in de kofferbak achteraan om er een fiets in de leggen.

De waterstoftank neemt niet al te veel ruimte in. Er blijft nog genoeg plaats over in de kofferbak achteraan om er een fiets in de leggen

En vooral: het blijft een echt groene auto. Hij rijdt namelijk op groene waterstof die wordt gemaakt met de stroomoverschotten van zonnepanelen en windmolens. En de waterstof in de brandstofcellen opnieuw omzetten in stroom is een heel milieuvriendelijk proces: er komt als reststof enkel 100 procent zuiver water uit. 

Maar waar tank je dat vol?

Een belangrijke bemerking: goedkoop is zo'n Hesla natuurlijk niet, eerder een peperdure gimmick. Dat geeft ook Holthausen toe. "Ik heb de auto tweedehands gekocht voor 80.000 euro. En ik heb nog eens 70.000 euro geïnvesteerd om er een waterstofauto van te maken."

En een tankstation vinden voor zo'n waterstofauto is ook nog niet zo evident. Voorlopig is er in ons land welgeteld 1 publiek tankstation voor personenwagens op waterstof (700 bar) en dat ligt in Zaventem. In Nederland zijn er momenteel ook nog maar 3. "De komende jaren zullen er wel een aantal waterstoftankstations voor personenwagens bijkomen", zegt Adwin Martens van Waterstofnet, dat waterstofprojecten uitwerkt in Vlaanderen en Nederland. "In 2019 en 2020 zijn er dat er 11."

"Binnen 3 minuten kunnen we de tank met waterstof vullen", zegt Max Holthausen.

Veel potentieel

Voorlopig is dat dus vrij bescheiden, maar de autosector is waterstof in geen geval uit het oog verloren als potentiële energiebron, weet Martens. "Hyundai, Toyota, Mercedes, Audi, allemaal komen ze met waterstofwagens in 2019 en 2020. In Japan zijn er al meer dan 100 waterstoftankstations, in Californië tientallen, in Duitsland ongeveer 40. Geef het nog een paar jaar en het waterstofsegment bij personenwagens zal een pak sterker zijn."

Vooral dat snelle voltanken van een waterstofwagen wordt - naast het milieuaspect - hét argument in het voordeel van waterstof. "Dat is bijzonder interessant voor zakelijk verkeer, maar ook voor deelauto's: dat zijn wagens die je dankzij die flexibiliteit van waterstof haast continu kunt laten rijden."

Afwachten dus of Musk alsnog op een dag zijn kar zal keren en zich zal laten inspireren door de Hesla. Voor Max Holthausen zou het in elk geval een droom zijn die uitkomt. 

Bekijk hieronder onze reportage over de Hesla. Of volg het in "De markt", om 12.05 uur op Eén:

Video player inladen ...