CEO Paul Lembrechts: "Vanaf 2019 niet voldoende financiële zekerheid voor VRT"

Het aanbod van de openbare omroep is nog nooit zo onderscheidend geweest als vandaag, maar de VRT kan haar publieke opdracht enkel blijven waarmaken als ze kan rekenen op een stabiel financieel kader. Dat verklaarden voorzitter Luc Van den Brande en gedelegeerd bestuurder Paul Lembrechts vandaag bij de voorstelling van het VRT-jaarverslag in het Vlaams Parlement.

De VRT stelde in het Vlaams Parlement het jaarverslag voor. Daaruit blijkt dat de openbare omroep vorig jaar op weekbasis 89,4% van de Vlaamse bevolking bereikte. Dagelijks waren er gemiddeld 2.964.195 luisteraars, 2.755.523 kijkers en 1.070.174 surfers. Gemiddeld kostte de omroep vorig jaar per Vlaming zo'n 41,2 euro.

De voorbije jaren moest de openbare omroep flink besparen.  Zo was er in 2014 een besparingstraject van in totaal 29,5 miljoen euro. "Alle budgettaire doelstellingen zijn gehaald", laat gedegeleerd bestuurder Paul Lembrechts weten. "Maar er is financiële zekerheid nodig. Als Vlaanderen blijft beknibbelen op de werkingsmiddelen, zullen er elk jaar vier fictiereeksen minder worden gemaakt en staat het sociaal akkoord met het personeel op de helling", waarschuwt Luc Van den Brande.  

"Vanaf 2019 heeft de VRT geen voldoende financiële zekerheid", besluit Paul Lembrechts. "Er mag maximaal 43,25% van de inkomsten naar personeels­kosten gaan. Die bovengrens dreigt de komende jaren problematisch te worden."

De openbare omroep geeft de Vlaamse Regering twee keuzemogelijkheden: ofwel wordt er gestopt met beknibbelen, ofwel krijgt de omroep meer ruimte om zelf middelen te vergaren.  

"Niet doof voor problemen VRT"

In een reactie laat Vlaams Mediaminister Sven Gatz (Open VLD) weten dat hij niet doof wil blijven voor de financiële problemen van de VRT. "We zijn al een tijdje op de hoogte van dit probleem. In de loop van de komende weken willen we binnen de Vlaamse Regering met een oplossing komen."

Herbeluister hieronder de podcast waarin StuBru-presentatrice Eva De Roo CEO Paul Lembrechts interviewt