Video player inladen ...

Steeds meer vrouwelijke leerlingen vinden de weg naar wetenschappelijke en technische opleidingen

Zowel in het secundair als in het hoger onderwijs kiezen steeds meer jongeren voor STEM-richtingen met veel wetenschappelijke en technische vakken. Uit de STEM-barometer die de evolutie bijhoudt, blijkt dat vooral meer meisjes naar die richtingen doorstromen. 

"STEM" staat voor 'Science, Technology, Engineering and Mathematics' : In die studierichtingen - zowel in het secundair als in het hoger onderwijs -vormen wiskunde, exacte wetenschappen en techniek de hoofdmoot .  Jongeren warm maken voor die studierichtingen is al langer een doel van de Vlaamse regering. Zo kwam er in 2012 een STEM-actieplan. Dat kan u hier bekijken. Met dat plan legde Vlaanderen zich vijf doelstellingen op om tegen 2020 het aantal studenten in die richtingen fors te verhogen.

De STEM-barometer houdt de evolutie van het aantal studenten bij. Uit de laatste barometer, met cijfers van het schooljaar 2016-2017,  blijkt dat in de 2e en 3e graad van het secundair onderwijs nog nooit zo veel  leerlingen  STEM-richtingen volgden: 55.057 of zo'n 1.200 meer dan bij de nulmeting in het schooljaar 2010-2011. Het aantal meisjes in die richtingen is in die tijd met 3,3 procent gestegen.

In het ASO (algemeen secundair onderwijs) stromen ruim de helft van de leerlingen ( 54,7 %) nu al uit met een STEM-diploma.  Dat is vooral te danken aan de populariteit van sterke richtingen zoals wiskunde-wetenschappen. In het TSO (technisch secundair onderwijs) is dat 38,3 procent. Daar zijn de richtingen industriële wetenschappen, ICT en chemie populair.  In het  BSO  (beroeps secundair onderwijs) groeit het aantal leerlingen nog wel in de 2e graad, maar in de 3e graad  volgen  minder leerlingen een STEM-opleiding dan 7 jaar geleden.

Meer meisjes in STEM-richtingen

Zowel in het secundair als in het hoger onderwijs kiezen steeds meer meisjes voor de STEM-richtingen. Sinds het schooljaar 2010-2011 is hun aantal in het secundair onderwijs met 3,3 procent toegenomen, van 27,40 naar 30, 15 procent.  In het hoger onderwijs steeg  het aantal meisjes fors bij de academische STEM-richtingen. van 37 procent naar goed 40 procent.  Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) is vooral blij met dat laatste cijfer.  "4 op de 10 studenten in  academische STEM-richtingen zijn meisjes. Dat betekent dat we ons streefcijfer van het STEM-actieplan, om tegen 2020 33,5 procent vrouwelijke studenten te hebben, al ruimschoots gehaald hebben."