Video player inladen ...

Airbus dreigt te vertrekken uit Groot-Brittannië als er een harde brexit komt

De Europese vliegtuigbouwer waarschuwt voor zware gevolgen als het VK de eenheidsmarkt en de douane-unie met de Europese Unie zou verlaten. In het Verenigd Koninkrijk werken 14.000 mensen voor Airbus.

De onderhandelingen tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU over de nakende brexit schieten nauwelijks op en steeds meer analisten houden er rekening mee dat Londen in maart volgend jaar de EU en daarbij ook de eenheidsmarkt en de douane-unie verlaat, zonder een overgangsakkoord.

De Europese vliegtuigbouwer Airbus waarschuwt nu dat een dergelijk scenario tot een ernstige verstoring van zijn activiteiten in het VK zou leiden en overweegt om uit Groot-Brittannië te vertrekken. Dat is geen loos dreigement, maar "economische realiteit", klinkt het.

Airbus heeft over het Kanaal 14.000 mensen in dienst en die maken daar onder meer de vleugels voor toestellen van het type A320, A330/A340, A350 en de SuperJumbo A380. Indirect werken er nog eens duizenden andere mensen voor toelevanciers van Airbus in Groot-Brittannië. Eerder had ook al het Duitse concern Siemens laten verstaan dat een "no deal brexit" gevolgen zou hebben voor de activiteiten in Groot-Brittannië. Siemens heeft daar 15.000 Britten in dienst.

"Sommige industriesectoren dreigen uit te sterven"

De onrust over de onduidelijkheid inzake de brexit heeft nu ook de toplui van grote bedrijven in zijn greep. Vorige week waarschuwde Paul Drechsler, de topman van de Confederation of British Industry (CBI) dat "hele industriële sectoren dreigen uit te sterven" als het VK uit de douane-unie met de EU zou stappen. Volgens hem is er "geen enkele aanwijzing dat handelsakkoorden buiten de EU enig voordeel zouden opleveren voor de Britse industrie".

De autonome regering van Wales is alvast erg bezorgd, want Airbus heeft een grote fabriek in die regio. Wales waarschuwt de Britse regering voor "een enorm economisch risico als we onszelf zouden afsnijden van de Europese eenheidsmarkt en douane-unie".

Nu zal het voor Airbus natuurlijk niet zo eenvoudig zijn om een dergelijk grote industriële activiteit in Groot-Brittannië op te doeken en naar elders in Europa te verhuizen. Wel zou Airbus geplande investeringen in innovatie in het VK kunnen terugschroeven, waardoor op termijn die activiteiten afgebouwd zouden kunnen worden. Airbus produceert onderdelen voor vliegtuigen erg verspreid in Europa en zelfs binnen Frankrijk en Duitsland, de twee grote landen die achter het project staan. Dat houdt natuurlijk in dat bij grenscontroles en eventueel douanetarieven het verschepen van onderdelen vanuit Groot-Brittannië naar de rest van Europa duur en tijdrovend gaat worden.