archiefbeeld Westend61 / Rainer Berg

Belg is meest gestresseerde bestuurder van Europa "door filedruk en lintbebouwing"

De Belg is de meest gestresseerde van alle Europese bestuurders. Dat blijkt uit een grote Europese studie waar voor ons land Vias Institute aan heeft meegewerkt. Die stress weerspiegelt zich in asociaal rijgedrag zoals het overmatig gebruik van de claxon en rechts inhalen.

Jaagt u zich soms op achter het stuur van de auto? U bent verre van alleen. Meer zelfs: de Belg is de meest gestresseerde bestuurder van Europa. We zijn dubbel zo gestresseerd als de Nederlanders bijvoorbeeld. Al die stress vertaalt zich in asociaal rijgedrag zoals rechts inhalen en overmatig claxonneren. Alleen de Italianen en de Grieken gebruiken de claxon vaker.

Al dat claxonneren helpt niet bij die stress in het verkeer. Minder dan de helft van de ondervraagde Belgische bestuurders voelt zich kalm achter het stuur. Ter vergelijking: het Europees gemiddelde is bijna 60 procent. Bij onze noorderburen geeft zelfs 7 op de 10 aan zich kalm te voelen achter het stuur.

Waarom zijn we zo opgefokt achter het stuur? "De toename van de files kan voor een stuk de stress van de Belgische bestuurders verklaren, maar daarnaast speelt ook onze ruimtelijke ordening een rol", zegt Stef Willems van Vias Instute aan VRT NWS. "Door de lintbebouwing, iets wat in Nederland zelden tot nooit voorkomt, moet je continu alert zijn voor alle soorten weggebruikers die de weg op kunnen schieten."

Door de lintbebouwing, iets wat in Nederland zelden tot nooit voorkomt, moet je continu alert zijn voor alle soorten weggebruikers die de weg op kunnen schieten

Stef Willems, Vias Institute

Volgens Willems kan het helpen om u als weggebruiker te verplaatsen in situatie van een andere weggebruiker. Verplaats u als fietsers in het hoofd van een bestuurder en omgekeerd. Ook bestuurders onder elkaar kunnen dat doen, om elkaar beter te begrijpen en minder snel te claxonneren bijvoorbeeld.

Een andere mogelijke oplossing is natuurlijk de filedruk aanpakken. Dat kan onder meer door de auto vaker aan de kant te laten. "Daarvoor is een goed performant openbaar vervoer nodig en moeten we zorgen voor voldoende fietsinfrastructuur", zegt Willems. "Als mensen zich op een andere manier verplaatsen, kan niet alleen de filedruk, maar hopelijk ook de stress wat afnemen."

De files zouden ook kunnen minderen door vaker te carpoolen bijvoorbeeld. Amper 8 procent van de Belgen heeft al eens een carpoolplatform gebruikt. Dat is twee keer minder dan het Europese gemiddelde en zelfs drie keer minder dan in Frankrijk.

Niet alleen slecht nieuws

De bevraging heeft niet alleen slecht nieuws opgeleverd. Zo blijkt het dat de Belgische bestuurder al bij al een goede reputatie geniet in het buitenland. We houden -volgens bevraagde bestuurders- op de Spanjaarden na ook beter afstand van onze voorliggers dan de rest van de Europese bestuurders en dragen vaker onze gordel. Bij het rijden van lange afstanden, stoppen we ook veel vaker om even te rusten of een dutje te doen dan gemiddeld.

La Fondation Vinci Autoroutes heeft in 11 Europese landen een representatief staal van de bevolking bevraagd. Alles samen zijn zo'n 11.000 bestuurders bevraagd. Vias institute verspreidt de resultaten hiervan in België.