Video player inladen ...

Met een elektrische auto op reis naar Zuid-Frankrijk: hoe realistisch is dat?  

“Omdat je er geen verre autoreis mee kan maken.” Het is – op de prijs na - een vaak gehoord argument om niet voor een elektrische auto te kiezen. Maar klopt dat wel? Het Radio 2-programma "De Inspecteur" doet deze week de test. Twee reporters vertrekken vanmorgen vanop de VRT in Brussel naar Montpellier, een rit van zo'n 1.000 kilometer. Wat mogen zij zoal verwachten? U kunt hun experiment hier volgen.

“Het is te doen”, zo schat Joni Junes van VAB de 'Voyage Voltage' van de Radio 2-reporters in. “Maar ze moeten het eerder als een ‘roadtrip’ zien met wellicht veel tussenstops en misschien wat tegenslagen. Het is dus misschien eerder iets voor de meer avontuurlijke reiziger (lach).”

Zonder voorbereiding? Onmogelijk

De radiomakers hebben hun reis in elk geval goed voorbereid. “Het kan niet anders”, zegt reporter Elisabeth Peeters. “Dat is ons op het hart gedrukt. Dus hebben we vooraf uitgestippeld waar we moeten gaan laden, hoe vaak we kiezen voor een gewone laadpaal en wanneer we kiezen voor een snellaadpunt.” 

"En de reis kan ook niet op één dag, zoals we dat gewoon zijn met een benzine- of dieselwagen", vult collega Bart Borghijs aan. “Wij gokken op twee dagen met onze elektrische wagen." Dat is maar een prognose, want één lange file kan de plannen al in de war sturen. Dan verbruik je over weinig afstand veel stroom en is er een extra stop nodig.

Er is ons op het hart gedrukt om deze reis goed voor te bereiden. Zonder is het onbegonnen werk.

Elisabeth Peeters, radioreporter

"Beter niet te veel bagage"

Er zijn een aantal factoren waarmee je rekening kan houden om de batterij te sparen. “Hoe minder passagiers en hoe minder bagage, hoe beter. De ideale autonomie is trouwens berekend zonder passagiers”, weet Joni Junes van VAB. “Maar ook het gebruik van alle extra’s heeft een effect; een gps, maar vooral de airco heeft ook een effect op de capaciteit van de batterij.”

Ook de snelheid waarop je rijdt, is van belang. Hoe sneller, hoe meer stroom je verbruikt. Wie met dezelfde batterij voortdurend 50 km per uur rijdt, geraakt dus verder dan wie 120 km per uur rijdt. Dat is een groot nadeel voor reizen over lange afstand. De test gebeurt met een Nissan Leaf, waarvan de constructeur de reporters aanraadt om niet sneller dan 110 kilometer per uur te rijden. 

“Vaker en langer laden, dan bij tanken”

Wie op benzine of diesel rijdt, moet onderweg één tot twee keer bijtanken. Wie elektrisch rijdt, moet minstens dubbel zo vaak stoppen en zal ook langer stilstaan. Aan een snellaadpaal duurt dat een halfuur tot een uur, maar dan ben je niet zeker dat de batterij volledig opgeladen is.  Aan een gewone laadpaal duurt dat een aantal uur.

De gps in elektrische auto's bevat meestal wel een overzicht van alle laadpunten in de buurt en ook allerlei apps kunnen chauffeurs op weg helpen. Dan ben je uiteraard nog niet zeker of dat punt ook vrij zal zijn en of het werkt. VAB wijst er ook op dat het aantal laadpunten aan tankstations langs de snelweg vaak nog beperkt is. Soms word je gedwongen de snelweg af te rijden.  De lokale laadinfrastructuur in steden is vaak meer uitgebreid, maar de afrit verlaten, vertraagt de reis natuurlijk. Tenzij je die tussenstop vooraf inplant en er een citytrip van maakt. 

Snelladen lijkt een oplossing, maar dat te vaak na elkaar doen, is niet goed voor de batterij

Joni Junes, VAB

Wirwar aan betaalkaarten

Het grootste minpunt is de wirwar van betaalsystemen. Brandstof kan je gewoon met een bankkaart afrekenen, maar bij laadpalen is dat minder makkelijk. Vaak moet je vooraf al een kaart aanvragen van de aanbieders die onderweg laadpalen hebben staan. Bovendien bestaan er verschillende spelers.  En té vaak na elkaar snelladen is ook niet goed voor de batterij. Af en toe een lange oplaadbeurt is een aanrader.

Het avontuur van Bart en Elisabeth is ook te volgen op Radio 2, onder meer in 'De Inspecteur' tussen 8 en 9 uur, en in 'Spits met Niels' tussen 16 en 18 uur. Heb jij al ervaringen met lange autoreizen met een elektrische wagen? Mail ze gerust via inspecteur@radio2.be.

Bekijk hier het fragment uit “Het Journaal”: 

Video player inladen ...
Video player inladen ...