Video player inladen ...

Hier komen de 34 nieuwe trajectcontroles in Vlaanderen

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft 34 nieuwe trajectcontroles op de Vlaamse wegen voorgesteld. Binnen een jaar zijn er in totaal 70 nieuwe trajectcontroles op komst. “Trajectcontrole is rechtvaardig én efficiënt in onze strijd voor minder verkeersdoden", zegt Weyts (N-VA). Drie kwart van de Vlaamse automobilisten vindt trajectcontroles een rechtvaardige manier om de snelheid te controleren, blijkt uit een onderzoek. 

Trajectcontrole is een systeem waarbij de gemiddelde snelheid over een langere afstand wordt gemeten.  Dat gebeurt met nummerplaat­herkenning. De meerderheid van de ondervraagden vindt dat het verkeer op snelwegen veiliger is dankzij die trajectcontroles, dat het vlotter verloopt en er dus minder files zijn. Op lokale wegen betekent trajectcontrole volgens hen vooral meer veiligheid, ook voor fietsers.

Bijna zeven op de tien automobilisten vinden wél dat trajectcontroles aangekondigd moeten worden met borden langs de weg. In Wallonië is amper de helft van de respondenten positief over trajectcontrole.

Vias: "Minder zware ongevallen door trajectcontroles"

Méér nog: uit cijfers van Vias Institute blijkt dat er minder zware ongevallen gebeuren dankzij die trajectcontroles. Vaste snelheidscamera's verminderen volgens Vias het totale aantal letselongevallen met een vijfde. Bij trajectcontroles is er een daling met 30 procent voor het totale aantal letselongevallen en met 56 procent voor de ongevallen waarbij iemand om het leven komt of zwaargewond raakt.

Uit een evaluatie van de 7 kilometer lange trajectcontrole op de E40 tussen Wetteren en Erpe-Mere bleek volgens Vias dat het aantal overtreders met 71 procent daalde en het aantal zware overtreders met 85 procent. Ook in een ruime zone voor en na de trajectcontrole daalden de snelheid en het aantal overtredingen.

Over een langere afstand zorgen trajectcontroles voor een rustiger wegbeeld

Vias Institute

De metingen gaven volgens Vias ook aan dat het systeem leidt tot een veel gelijkmatiger snelheidsprofiel. "Over een langere afstand zorgen trajectcontroles voor een rustiger wegbeeld", klinkt het bij Vias. Bestuurders zouden ook minder van rijstrook wisselen.

Bijna 70 nieuwe trajectcontroles op komst: "Rechtvaardig én efficiënt in strijd voor minder verkeersdoden"

Minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft vanochtend 34 nieuwe trajectcontroles geactiveerd. Daardoor zijn er nu - naast de camera's van lokale besturen - 55 controles actief, ofwel 146 kilometer. Het gaat om twee tracés op de autosnelweg en 53 langs gewestwegen.

Hij heeft daarnaast aangekondigd dat er binnen een jaar nog eens 69 trajectcontroles bij komen. "Trajectcontrole is rechtvaardig én efficiënt in onze strijd voor minder verkeersdoden. Je wordt niet gepakt op basis van een momentopname, je krijgt alleen een boete als je over langere afstand volgehouden te snel rijdt." 

Daarnaast werkt hij er samen met minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) ook aan om op de autosnelwegen ANPR-systemen te installeren voor trajectcontroles én criminaliteitsbestrijding. In eerste instantie gaat het over een veertigtal locaties. "Ik besef ten volle dat snelheidscontroles niet plezant zijn", zegt Weyts. "Maar als we daarmee het aantal verkeersslachtoffers verder kunnen doen dalen, dan moet het maar."

Meer nieuws